Przedszkole Samorządowe w Wyszogrodzie

Drodzy rodzice przesyłamy materiały do pracy z dziećmi z grupy „Biedronki” i „Kubusie Puchatki” od 10 lutego do 15 lutego br.

Grupa „Kubusie Puchatki” karty pracy dla 5-latków i 6-latków

Grupa „Biedronki” karty pracy dla 6-latków

Środa 10.02.2021r.

1.    Zabawa kreatywna: przygotujcie kartkę i na środku narysujcie koło, napiszcie słowo „zmysły”. Dorysujcie pięć promyczków i porozmawiajcie o tym, jak nazywają się podstawowe zmysły (słuch, wzrok, smak, węch, dotyk), jakie mają funkcje i czy są nam przydatne w życiu codziennym. Na końcu promyczków narysujcie symbol każdego z nich. Następnie usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy, skoncentrujcie się i przez ok. 3 min. wsłuchajcie się w dźwięki z otoczenia. Wymieńcie je po zakończeniu ćwiczenia.

2.    Zabawa dźwiękonaśladowcza: na zmianę wymieniajcie nazwy zwierząt i naśladujcie ich odgłosy albo np. jedna osoba podaje nazwę zwierzęcia, a druga naśladuje jego odgłosy. Modulujcie głosem tak, by raz wypowiadać dźwięki głośno, a raz cicho.

3.    Karta pracy: wykonaj zadania na s. 3. (5latek)

-pokolorujcie jednakowo chmurkę oraz rysunek przedstawiający obiekt, który wydaje dźwięk taki jak w chmurce. Popatrzcie na przykład.

-otoczcie pętlą rysunek, który przedstawia coś, co waszym zdaniem najbardziej hałasuje. Postawcie x przy tym, co jest najcichsze. Naśladujcie te dźwięki.

4.    Karta pracy: wykonaj zadania na s.3 (6latki)

-rodzice odtwarzają nagrania odgłosów: gwizdka, orkiestry, wróbli, stukania łyżką w szklankę, klaskania, słowika, bębnów.

-wysłuchajcie ponownie dźwięki z nagrania i ponumerujcie obrazki w „Kartach pracy” zgodnie z kolejnością odtwarzania dźwięków. Po zakończeniu zadania oceńcie, jak sobie z nim poradziliście, czy było łatwe czy trudne.

-wysłuchajcie przygotowanego przez rodziców fragmentu utworu „Poranek” E. Griega lub CD Utwory nr 19 „Souvenir de Mona Lisa”. Po zakończeniu utworu podzielcie się wrażeniami, odczuciami, emocjami doznawanymi podczas słuchania i rysujcie w ramce w „Kartach pracy”, co wyobrażaliście   sobie przy muzyce.

5.    Zabawa dźwiękowa: przygotuj klucze i tekturowe pudełko, foliową torebkę. Zaproś kogoś do zabawy. Gdy jedna osoba miarowo uderza w wieczko pudełka, druga maszeruje po pokoju, na dźwięk potrząsania kluczami podskakuje na jednej nodze, na dźwięk szelestu – obraca się wokół własnej osi. Zabawę powtórzcie kilka razy, zamieniając się rolami.

6.    Zabawa przy piosence: zilustruj ruchem treść dowolnej znanej ci piosenki, albo przygotuj układ ruchowy do ulubionej melodii i zatańcz dla domowników.

Czwartek 11.02.2021r.

1.    Mowa: porozmawiajcie i spróbujcie przedstawić swoje wyjaśnienie wyrażenia: instrument muzyczny. Wymieńcie jak najwięcej nazw znanych instrumentów i pokażcie, jak można na nich grać. Obejrzyjcie w internecie, jak wyglądają instrumenty muzyczne w orkiestrze. Rozejrzycie się wokół siebie i zastanówcie się, na czym moglibyście zagrać, z czego można wydobyć dźwięk. Wybierzcie po dwie rzeczy i zagrajcie na nich dowolny rytm.

2.    Zagadki muzyczne: wysłuchajcie dwóch dowolnych utworów muzycznych granych przez orkiestrę, w których słychać charakterystyczne brzmienia różnych instrumentów. Określcie nastrój utworu (wesoły – smutny), natężenie dźwięków (głośne – ciche) oraz nazwijcie kilka instrumentów. Spróbujcie opisać ich dźwięk.

3.    Karta pracy (5-latki):

-spróbujcie wspólnie z rodzicem odczytać nazwy grup instrumentów z kart pracy ze str. 4. Odpowiedzcie na pytanie, skąd pochodzą nazwy grup instrumentów. Powiedzcie, jakie inne instrumenty powinny się tam znaleźć; uzasadnijcie swój wybór. Wykonajcie dalszą część zadania, czyli narysujcie nutkę przy instrumentach, na których chcielibyście umieć grać.

-wspólnie z rodzicem wypowiadajcie na zmianę słowa, które rozpoczynają się lub kończą głoską „r”, np.: ryba, rada, rower, rakieta, rysunek, mur, rak, rama, robak, ser, por, deser, kalafior. Następnie wskażcie położenie głoski (na początku/na końcu). Dzieląc wyrazy na sylaby, podskoczcie tyle razy, ile słyszycie sylab. Przyjrzyjcie się wielkiej literze „R” oraz małej literze „r” na s. 57 w Kartach pracy. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w ich wyglądzie, w porównaniu do innych znanych ci liter. Wykonaj pozostałe polecenia:

-rysujcie po śladzie. Co widzicie na obrazkach? Jaką literą rozpoczynają się nazwy? Otoczcie pętlami wszystkie litery r w wyrazach. Narysujcie obrazek, którego nazwa zaczyna się na literę r.

4.    Karta pracy (6-latki)

-na karcie pracy na s. 4. nazwijcie obrazki: Rafał, ryby, zegar – wystukujcie liczbę sylab w tych wyrazach, podzielcie na głoski i pokolorujcie pole oznaczające miejsce głoski „r”, określcie, gdzie znajduje się ta głoska – na początku, w środku czy na końcu wyrazu. Czytajcie rytmicznie wybrane dźwięki i ułóżcie melodię.

-na karcie pracy na s.5. dokończcie rysować trąbkę, a następnie kreślcie litery „r” w liniaturze w indywidualnym tempie. Oceńcie, jak poradziliście sobie z zadaniem, otoczcie pętlą odpowiednią buzię.

Piątek 12.02.2021r.

1.         Ćwiczenie fonacyjne: zaśpiewaj samogłoskową kołysankę jednemu z domowników na melodię „A a a kotki dwa”, śpiewając tylko „aaaaaaa” lub mrucząc  „mmmm”.

2.         Mowa: obejrzyjcie i posłuchajcie dowolnych nagrań z różnymi rodzajami muzyki, np. klasyczną, pop, wojskową, barokową. Powiedzcie, która wam się najbardziej podobała; uzasadnijcie swoje zdanie. Porównajcie wykonania i otoczenie np.: liczba wykonawców – instrumentów, ubiór, obecność dyrygenta, miejsce wykonania.

3.         Karta pracy (5-latki):

-wykonajcie zadania na s. 5. Pokolorujcie rysunek  zgodnie z opisem. Nazwijcie wszystkie instrumenty na ilustracji. Zaznaczcie x instrumenty, na których już graliście.

4.         Karta pracy (6-latki):

-wykonajcie zadania na s. 6. Obrysujcie kontury instrumentów używając do każdego z nich innego koloru. Następnie otoczcie zdjęcia instrumentów pętlą w kolorze ich konturu. Nazwijcie instrumenty. Wysłuchajcie dźwięków wydawanych przez instrumenty i ponumerujcie instrumenty według zapamiętanej kolejności odtwarzania dźwięków i zaznaczcie serduszkiem ten instrument, którego dźwięk najbardziej wam się podobał.

-wykonajcie zadania na s. 7. Przeczytajcie samodzielnie lub z pomocą rodzica, starszego rodzeństwa dialog z podziałem na role. Następnie omówcie treść tekstu, odpowiadając na pytania: Na czym polegał problem Rafała? Co waszym zdaniem poczuł Rafał, kiedy okazało się, że ma problem? Co wtedy zrobił? Obejrzyjcie ilustrację pod tekstem, podkreślcie w tekście zdanie pasujące do niej. Pokolorujcie rysunek.

5.         Projekt techniczny: przygotuj pudełko po dużych chusteczkach higienicznych lub opakowanie po serku/margarynie, kilka gumek recepturek, papier samoprzylepny/papier kolorowy, klej. Oklej opakowanie dowolnymi kształtami wyciętymi z papieru i załóż na nie kilka recepturek, a powstanie perkusyjny instrument muzyczny.

6.         Zabawa rytmiczna: posłuchaj prostego rytmu wystukanego przez rodzica i spróbuj go powtórzyć na swoim instrumencie, np.: jedno stuknięcie/przerwa, dwa stuknięcia/przerwa, jedno stukniecie/przerwa, dwa stuknięcia.

7.         Gimnastyka – przygotuj skarpetki złożone „w kulkę” zamiast woreczka i zaproś kogoś z domowników do ćwiczeń:

– stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj kulkę ze skarpet dookoła nóg, raz wokół jednej, a potem drugiej, kreśląc w powietrzu ósemkę;

– połóż kulkę na głowie i pokonaj wyznaczoną trasę między meblami/przedmiotami w pokoju, idąc szybko, a jednocześnie staraj się nie zgubić leżącej na głowie kulki;

– stań naprzeciwko osoby współćwiczącej w odległości ok. 2m i rzucajcie do siebie raz prawą, a raz lewą ręką i chwytajcie obiema rękoma;

– wykonaj pięć rzutów kulką do kosza/pudełka dowolnie wybraną techniką, potem zaproś drugą osobę do wykonania ćwiczenia;

– podrzuć kulkę wysoko, klaśnij i złap ją; powtórz 10 razy;

– połóż się na plecach, kulkę umieść na klatce piersiowej; oddychaj miarowo, głęboko, obserwując, jak kulka unosi się i opada.

Karty pracy dla 5-latków

5.1

5.2

5.3

5.4

Karty pracy dla 6-latków

6.1

6.2

6.3

6.4

6.5

Poniedziałek 15.02.2021r.

1.    Zabawa kreatywna: zastanówcie się, kim jest artysta. Spróbujcie go opisać jak największą liczbą słów. Dokończcie zdanie: Artysta to osoba, która ….

2.    Mowa: obejrzyjcie w internecie lub albumach reprodukcje obrazów znanych twórców, np. Vincenta van Gogha „Słoneczniki”, Pietera Bruegla „Myśliwi na śniegu”, Jana van Osa „Owoce i kwiaty w terakotowej wazie”, Henriego Matisse’a „Ślimak”, Edgara Degas’a „Tancerka”. Zastanówcie się, który obraz wam się najbardziej podoba, zwróćcie uwagę na dobór kolorów, sposób przedstawienia tematu, realizm. Postarajcie się uzasadnić swój wybór, opisując zalety obrazu.

3.    Karta pracy 5-latki:

-wykonajcie zadania na s. 8. Opowiedzcie historyjkę obrazkową. Zastanówcie się, co mogło się wydarzyć potem i narysujcie to na kartce.

-obejrzyjcie abstrakcyjny obraz w kartach pracy na s. 9 i powiedzcie, czym się różni od pozostałych znanych ci dzieł i wykorzystując papier, kolory lub kredki wykonajcie zadanie na s. 9. Dorysujcie brakujące elementy lub wytnijcie z kolorowego papieru i przyklejcie w odpowiednich miejscach.

-wykonajcie zadanie na s.9. Pokolorujcie tubki z farbami w pudełkach tak, aby układ kolorów się nie powtórzył. Użyjcie tych samych kolorów/

4.    Karta pracy 6-latki

-wykonajcie zadania na s.8. Połączcie punkty od 1 do 10 na każdej ilustracji. Nazwijcie i pokolorujcie to, co powstanie. Policzcie, ile jest miejsc w każdym rzędzie w filharmonii. Napiszcie brakujące numery miejsc. Pokolorujcie czerwonym kolorem czwarte miejsce w rzędzie A, siódme miejsce w rzędzie B oraz dziesiąte miejsce w rzędzie C. Następnie pokolorujcie inne miejsca tak, aby powstał rytm kolorów.

-wykonajcie zadania na s. 9. „Piszcie” palcem po śladzie, a następnie ołówkiem. Dorysujcie odpowiednią liczbę kropek na klockach domina tak, aby na każdym klocku było razem 10 kropek.

5.    Zabawa ruchowa: włączcie dowolną piosenkę. Jedna osoba przerywa muzykę i wypowiada nazwę koloru. Wtedy druga jak najszybciej dotyka przedmiotu o danej barwie. Zabawę powtórzcie kilka razy.

6.    Zabawa plastyczna: przygotuj pędzel, kartki z bloku, farby plakatowe oraz biały talerzyk papierowy lub grubszą kartkę. Wyłóż na talerzyk po jednym kleksie czerwonej, niebieskiej i żółtej barwy. Następnie eksperymentuj i mieszaj je ze sobą i sprawdź, jakie uzyskasz kolory np.: żółty z czerwonym (pomarańczowy), żółty z niebieskim ( zielony), czerwony z niebieskim (fioletowy). Namaluj własny obraz – abstrakcję z różnych figur geometrycznych; wykorzystaj uzyskane kolory. 

Karty pracy dla 5-latków

5.5

5.6

Karty pracy dla 6-latków

6.6

6.7