Drodzy rodzice przesyłamy materiały do pracy z dziećmi z grupy „Biedronki” i „Kubusie Puchatki” od 10 lutego do 12 lutego br.
Grupa „Kubusie Puchatki” karty pracy dla 5-latków i 6-latków
Grupa „Biedronki” karty pracy dla 6-latków
Środa 10.02.2021r.
1. Zabawa kreatywna: przygotujcie kartkę i na środku narysujcie koło, napiszcie słowo „zmysły”. Dorysujcie pięć promyczków i porozmawiajcie o tym, jak nazywają się podstawowe zmysły (słuch, wzrok, smak, węch, dotyk), jakie mają funkcje i czy są nam przydatne w życiu codziennym. Na końcu promyczków narysujcie symbol każdego z nich. Następnie usiądźcie wygodnie, zamknijcie oczy, skoncentrujcie się i przez ok. 3 min. wsłuchajcie się w dźwięki z otoczenia. Wymieńcie je po zakończeniu ćwiczenia.
2. Zabawa dźwiękonaśladowcza: na zmianę wymieniajcie nazwy zwierząt i naśladujcie ich odgłosy albo np. jedna osoba podaje nazwę zwierzęcia, a druga naśladuje jego odgłosy. Modulujcie głosem tak, by raz wypowiadać dźwięki głośno, a raz cicho.
3. Karta pracy: wykonaj zadania na s. 3. (5latek)
-pokolorujcie jednakowo chmurkę oraz rysunek przedstawiający obiekt, który wydaje dźwięk taki jak w chmurce. Popatrzcie na przykład.
-otoczcie pętlą rysunek, który przedstawia coś, co waszym zdaniem najbardziej hałasuje. Postawcie x przy tym, co jest najcichsze. Naśladujcie te dźwięki.
4. Karta pracy: wykonaj zadania na s.3 (6latki)
-rodzice odtwarzają nagrania odgłosów: gwizdka, orkiestry, wróbli, stukania łyżką w szklankę, klaskania, słowika, bębnów.
-wysłuchajcie ponownie dźwięki z nagrania i ponumerujcie obrazki w „Kartach pracy” zgodnie z kolejnością odtwarzania dźwięków. Po zakończeniu zadania oceńcie, jak sobie z nim poradziliście, czy było łatwe czy trudne.
-wysłuchajcie przygotowanego przez rodziców fragmentu utworu „Poranek” E. Griega lub CD Utwory nr 19 „Souvenir de Mona Lisa”. Po zakończeniu utworu podzielcie się wrażeniami, odczuciami, emocjami doznawanymi podczas słuchania i rysujcie w ramce w „Kartach pracy”, co wyobrażaliście sobie przy muzyce.
5. Zabawa dźwiękowa: przygotuj klucze i tekturowe pudełko, foliową torebkę. Zaproś kogoś do zabawy. Gdy jedna osoba miarowo uderza w wieczko pudełka, druga maszeruje po pokoju, na dźwięk potrząsania kluczami podskakuje na jednej nodze, na dźwięk szelestu – obraca się wokół własnej osi. Zabawę powtórzcie kilka razy, zamieniając się rolami.
6. Zabawa przy piosence: zilustruj ruchem treść dowolnej znanej ci piosenki, albo przygotuj układ ruchowy do ulubionej melodii i zatańcz dla domowników.
Czwartek 11.02.2021r.
1. Mowa: porozmawiajcie i spróbujcie przedstawić swoje wyjaśnienie wyrażenia: instrument muzyczny. Wymieńcie jak najwięcej nazw znanych instrumentów i pokażcie, jak można na nich grać. Obejrzyjcie w internecie, jak wyglądają instrumenty muzyczne w orkiestrze. Rozejrzycie się wokół siebie i zastanówcie się, na czym moglibyście zagrać, z czego można wydobyć dźwięk. Wybierzcie po dwie rzeczy i zagrajcie na nich dowolny rytm.
2. Zagadki muzyczne: wysłuchajcie dwóch dowolnych utworów muzycznych granych przez orkiestrę, w których słychać charakterystyczne brzmienia różnych instrumentów. Określcie nastrój utworu (wesoły – smutny), natężenie dźwięków (głośne – ciche) oraz nazwijcie kilka instrumentów. Spróbujcie opisać ich dźwięk.
3. Karta pracy (5-latki):
-spróbujcie wspólnie z rodzicem odczytać nazwy grup instrumentów z kart pracy ze str. 4. Odpowiedzcie na pytanie, skąd pochodzą nazwy grup instrumentów. Powiedzcie, jakie inne instrumenty powinny się tam znaleźć; uzasadnijcie swój wybór. Wykonajcie dalszą część zadania, czyli narysujcie nutkę przy instrumentach, na których chcielibyście umieć grać.
-wspólnie z rodzicem wypowiadajcie na zmianę słowa, które rozpoczynają się lub kończą głoską „r”, np.: ryba, rada, rower, rakieta, rysunek, mur, rak, rama, robak, ser, por, deser, kalafior. Następnie wskażcie położenie głoski (na początku/na końcu). Dzieląc wyrazy na sylaby, podskoczcie tyle razy, ile słyszycie sylab. Przyjrzyjcie się wielkiej literze „R” oraz małej literze „r” na s. 57 w Kartach pracy. Zwróć uwagę na różnice i podobieństwa w ich wyglądzie, w porównaniu do innych znanych ci liter. Wykonaj pozostałe polecenia:
-rysujcie po śladzie. Co widzicie na obrazkach? Jaką literą rozpoczynają się nazwy? Otoczcie pętlami wszystkie litery r w wyrazach. Narysujcie obrazek, którego nazwa zaczyna się na literę r.
4. Karta pracy (6-latki)
-na karcie pracy na s. 4. nazwijcie obrazki: Rafał, ryby, zegar – wystukujcie liczbę sylab w tych wyrazach, podzielcie na głoski i pokolorujcie pole oznaczające miejsce głoski „r”, określcie, gdzie znajduje się ta głoska – na początku, w środku czy na końcu wyrazu. Czytajcie rytmicznie wybrane dźwięki i ułóżcie melodię.
-na karcie pracy na s.5. dokończcie rysować trąbkę, a następnie kreślcie litery „r” w liniaturze w indywidualnym tempie. Oceńcie, jak poradziliście sobie z zadaniem, otoczcie pętlą odpowiednią buzię.
Piątek 12.02.2021r.
1. Ćwiczenie fonacyjne: zaśpiewaj samogłoskową kołysankę jednemu z domowników na melodię „A a a kotki dwa”, śpiewając tylko „aaaaaaa” lub mrucząc „mmmm”.
2. Mowa: obejrzyjcie i posłuchajcie dowolnych nagrań z różnymi rodzajami muzyki, np. klasyczną, pop, wojskową, barokową. Powiedzcie, która wam się najbardziej podobała; uzasadnijcie swoje zdanie. Porównajcie wykonania i otoczenie np.: liczba wykonawców – instrumentów, ubiór, obecność dyrygenta, miejsce wykonania.
3. Karta pracy (5-latki):
-wykonajcie zadania na s. 5. Pokolorujcie rysunek zgodnie z opisem. Nazwijcie wszystkie instrumenty na ilustracji. Zaznaczcie x instrumenty, na których już graliście.
4. Karta pracy (6-latki):
-wykonajcie zadania na s. 6. Obrysujcie kontury instrumentów używając do każdego z nich innego koloru. Następnie otoczcie zdjęcia instrumentów pętlą w kolorze ich konturu. Nazwijcie instrumenty. Wysłuchajcie dźwięków wydawanych przez instrumenty i ponumerujcie instrumenty według zapamiętanej kolejności odtwarzania dźwięków i zaznaczcie serduszkiem ten instrument, którego dźwięk najbardziej wam się podobał.
-wykonajcie zadania na s. 7. Przeczytajcie samodzielnie lub z pomocą rodzica, starszego rodzeństwa dialog z podziałem na role. Następnie omówcie treść tekstu, odpowiadając na pytania: Na czym polegał problem Rafała? Co waszym zdaniem poczuł Rafał, kiedy okazało się, że ma problem? Co wtedy zrobił? Obejrzyjcie ilustrację pod tekstem, podkreślcie w tekście zdanie pasujące do niej. Pokolorujcie rysunek.
5. Projekt techniczny: przygotuj pudełko po dużych chusteczkach higienicznych lub opakowanie po serku/margarynie, kilka gumek recepturek, papier samoprzylepny/papier kolorowy, klej. Oklej opakowanie dowolnymi kształtami wyciętymi z papieru i załóż na nie kilka recepturek, a powstanie perkusyjny instrument muzyczny.
6. Zabawa rytmiczna: posłuchaj prostego rytmu wystukanego przez rodzica i spróbuj go powtórzyć na swoim instrumencie, np.: jedno stuknięcie/przerwa, dwa stuknięcia/przerwa, jedno stukniecie/przerwa, dwa stuknięcia.
7. Gimnastyka – przygotuj skarpetki złożone „w kulkę” zamiast woreczka i zaproś kogoś z domowników do ćwiczeń:
– stań w lekkim rozkroku, pochyl się do przodu i przekładaj kulkę ze skarpet dookoła nóg, raz wokół jednej, a potem drugiej, kreśląc w powietrzu ósemkę;
– połóż kulkę na głowie i pokonaj wyznaczoną trasę między meblami/przedmiotami w pokoju, idąc szybko, a jednocześnie staraj się nie zgubić leżącej na głowie kulki;
– stań naprzeciwko osoby współćwiczącej w odległości ok. 2m i rzucajcie do siebie raz prawą, a raz lewą ręką i chwytajcie obiema rękoma;
– wykonaj pięć rzutów kulką do kosza/pudełka dowolnie wybraną techniką, potem zaproś drugą osobę do wykonania ćwiczenia;
– podrzuć kulkę wysoko, klaśnij i złap ją; powtórz 10 razy;
– połóż się na plecach, kulkę umieść na klatce piersiowej; oddychaj miarowo, głęboko, obserwując, jak kulka unosi się i opada.
Karty pracy dla 5-latków
Karty pracy dla 6-latków
Poniedziałek 15.02.2021r.
1. Zabawa kreatywna: zastanówcie się, kim jest artysta. Spróbujcie go opisać jak największą liczbą słów. Dokończcie zdanie: Artysta to osoba, która ….
2. Mowa: obejrzyjcie w internecie lub albumach reprodukcje obrazów znanych twórców, np. Vincenta van Gogha „Słoneczniki”, Pietera Bruegla „Myśliwi na śniegu”, Jana van Osa „Owoce i kwiaty w terakotowej wazie”, Henriego Matisse’a „Ślimak”, Edgara Degas’a „Tancerka”. Zastanówcie się, który obraz wam się najbardziej podoba, zwróćcie uwagę na dobór kolorów, sposób przedstawienia tematu, realizm. Postarajcie się uzasadnić swój wybór, opisując zalety obrazu.
3. Karta pracy 5-latki:
-wykonajcie zadania na s. 8. Opowiedzcie historyjkę obrazkową. Zastanówcie się, co mogło się wydarzyć potem i narysujcie to na kartce.
-obejrzyjcie abstrakcyjny obraz w kartach pracy na s. 9 i powiedzcie, czym się różni od pozostałych znanych ci dzieł i wykorzystując papier, kolory lub kredki wykonajcie zadanie na s. 9. Dorysujcie brakujące elementy lub wytnijcie z kolorowego papieru i przyklejcie w odpowiednich miejscach.
-wykonajcie zadanie na s.9. Pokolorujcie tubki z farbami w pudełkach tak, aby układ kolorów się nie powtórzył. Użyjcie tych samych kolorów/
4. Karta pracy 6-latki
-wykonajcie zadania na s.8. Połączcie punkty od 1 do 10 na każdej ilustracji. Nazwijcie i pokolorujcie to, co powstanie. Policzcie, ile jest miejsc w każdym rzędzie w filharmonii. Napiszcie brakujące numery miejsc. Pokolorujcie czerwonym kolorem czwarte miejsce w rzędzie A, siódme miejsce w rzędzie B oraz dziesiąte miejsce w rzędzie C. Następnie pokolorujcie inne miejsca tak, aby powstał rytm kolorów.
-wykonajcie zadania na s. 9. „Piszcie” palcem po śladzie, a następnie ołówkiem. Dorysujcie odpowiednią liczbę kropek na klockach domina tak, aby na każdym klocku było razem 10 kropek.
5. Zabawa ruchowa: włączcie dowolną piosenkę. Jedna osoba przerywa muzykę i wypowiada nazwę koloru. Wtedy druga jak najszybciej dotyka przedmiotu o danej barwie. Zabawę powtórzcie kilka razy.
6. Zabawa plastyczna: przygotuj pędzel, kartki z bloku, farby plakatowe oraz biały talerzyk papierowy lub grubszą kartkę. Wyłóż na talerzyk po jednym kleksie czerwonej, niebieskiej i żółtej barwy. Następnie eksperymentuj i mieszaj je ze sobą i sprawdź, jakie uzyskasz kolory np.: żółty z czerwonym (pomarańczowy), żółty z niebieskim ( zielony), czerwony z niebieskim (fioletowy). Namaluj własny obraz – abstrakcję z różnych figur geometrycznych; wykorzystaj uzyskane kolory.
Karty pracy dla 5-latków
Karty pracy dla 6-latków
Szanowni rodzice przesyłamy materiały do pracy z dziećmi z wszystkich grup wiekowych od 29 marca do 02 kwietnia br.
Poniedziałek 29.03.2021r.
"Wielkanocny koszyk"- Propozycje aktywności dla dzieci
Dzieci młodsze:
W poniedziałek 3,4-latki słuchając wiersza „Już Wielkanoc” zapoznają się z wielkanocnymi tradycjami. Wybiorą produkty, które umieszczamy w wielkanocnym koszyczku i zapoznają się z ich symboliką. Poćwiczą także motorykę małą wykonując masażyk relaksacyjny „Sen o pisankach”.
1. „Pokaż proszę” –rodzic mówi rymowankę, a dziecko pokazuje i robi to, o czym mówi dorosły.
Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!
2. „Święta wielkanocne” – zabawa dydaktyczna – rodzic prezentuje dziecku w kalendarzu Niedzielę Wielkanocną, pytając je, czy wie, jakie święto będziemy wtedy obchodzić (Wielkanoc) oraz jaka niedziela była w dniu wczorajszym (Palmowa). Rodzic wyjaśnia, że święta dotyczą dwóch dni – Niedzieli Wielkanocnej i Poniedziałku Wielkanocnego, inaczej „Śmigusa-Dyngusa”. Mają one miejsce na wiosnę, jednak co roku w innym terminie.
3. „Hopsasa” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza B. Szelągowskiej – dziecko wykonuje ruchy, wynikające z treści rymowanki czytanej przez dorosłego:
Hopsasa, hopsasa
podskakują nóżki (podskakujemy w miejscu)
hopsasa, hopsasa
stańmy na paluszki. (stajemy na palcach)
Hopsasa, hopsasa
zakręćmy się wkoło (obracamy się wokół własnej osi)
hopsasa, hopsasa,
ale nam wesoło. (uśmiechamy się/śmiejemy się)
4. „Już Wielkanoc” – słuchanie wiersza M. Majchrzak
Już Wielkanoc
Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I barwinek jest zielony
w świeże kwiatki ustrojony.
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dziecka:
- W jaką porę roku i w jakim miesiącu mają miejsce święta Wielkanocne w wierszu?
- Jaki panuje podczas nich nastrój?
- Jaka jest pogoda?
- O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
- Jak nazywa się wielkanocny koszyczek z pokarmami?
- Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?
5. „Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna – rodzic kładzie na stole różne produkty spożywcze, ewentualnie ich zdjęcia (np. chleb, baranek cukrowy, jajko, sól, chrzan, kiełbasę, babkę wielkanocną, lizak, jogurt, coca-colę). Następnie pyta dziecko:
- Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
- Co się z nim robi?
Kolejno wyjaśnia/podsumowuje, że w tzw. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy
z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania. Następnie rodzic proponuje, aby włożyć do koszyka tylko te produkty, które znajdują się w tradycyjnej święconce. Potem pyta dziecko o ich znaczenie i wyjaśnia/podsumowuje:
Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.
- baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
- jajko – symbol nowego życia
- chleb – symbol dostatku, pomyślności
- wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
- babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
- chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
- sól – chroni od zepsucia
6. „Czy do koszyczka włożymy…?? – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju
w rytmie wygrywanym przez rodzica np. na tamburynie. Na przerwę w grze rodzic wymienia nazwy różnych artykułów spożywczych np. kiełbasa, lizak, jajko, marchewka, chleb, sól, czekolada itd. Jeśli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego zatrzymuje się i robi skłon do przodu; jeśli usłyszy nazwę pokarmu, którego nie wkładamy do koszyczka zatrzymuje się w bezruchu. Zabawę prowadzimy wymieniając wszystkie produkty, które wkładamy do koszyka.
7. „Sen o pisankach” – masażyk relaksacyjny – dziecko siada na dywanie przed rodzicem. Rodzic czyta tekst masażyku i odzwierciedla ruchy na plecach dziecka. Za drugim razem dziecko wykonuje to samo na plecach rodzica.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie sobie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach (uderzamy delikatnie palcami w plecy)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę, czyli kreski z góry na dół i z boku na bok)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki, pętelki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki – małe kółko, większe kółko, nóżki, dzióbek)
Ciii…… wiosna, wiosna ach to ty! (masujemy plecy całymi dłońmi)
8. „Wielkanocne zadania” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez rodzica np. na tamburynie. Na przerwę w grze rodzic pokazuje dziecku kartę obrazkową z zadaniem, czyta co jest na niej napisane i dziecko wykonuje dane zadanie. Zabawę powtarzamy 5-6-krotnie.
Dzieci starsze:
W poniedziałek 5,6-latki słuchając wiersza „Wielkanoc” zapoznają się z wielkanocnymi tradycjami. Wybiorą produkty, które umieszczamy w wielkanocnym koszyczku, zapoznają się z ich symboliką i dobiorą do nich podpisy. Poćwiczą także motorykę małą wykonując masażyk relaksacyjny „Pieczemy babkę”.
1. „Pokaż proszę” –rodzic mówi rymowankę, a dziecko pokazuje i robi to, o czym mówi dorosły.
Pokaż proszę, gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!
2. „Święta wielkanocne” – zabawa dydaktyczna – rodzic prezentuje dziecku w kalendarzu Niedzielę Wielkanocną, pytając je, czy wie, jakie święto będziemy wtedy obchodzić (Wielkanoc) oraz jaka niedziela była w dniu wczorajszym (Palmowa). Rodzic wyjaśnia, że święta dotyczą dwóch dni – Niedzieli Wielkanocnej i Poniedziałku Wielkanocnego, inaczej „Śmigusa-Dyngusa”. Mają one miejsce na wiosnę, jednak co roku w innym terminie.
3. „Hopsasa” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza B. Szelągowskiej – dziecko wykonuje ruchy, wynikające z treści rymowanki czytanej przez dorosłego:
Hopsasa, hopsasa
podskakują nóżki (podskakujemy w miejscu)
hopsasa, hopsasa
stańmy na paluszki. (stajemy na palcach)
Hopsasa, hopsasa
zakręćmy się wkoło (obracamy się wokół własnej osi)
hopsasa, hopsasa,
ale nam wesoło. (uśmiechamy się/śmiejemy się)
4. „Wielkanoc” – słuchanie wiersza O. Adamiwicza
Wielkanoc
Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!
Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i jego doświadczeń własnych:
O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
Co wkładamy do koszyczka według wiersza?
W jaki sposób możemy złożyć życzenia bliskim, którzy mieszkają daleko?
Jaki jest najważniejszy posiłek podczas pierwszego dnia świąt wielkanocnych?
Co robi się w Poniedziałek Wielkanocny?
Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?
5. „Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna – rodzic kładzie na stole różne produkty spożywcze, ewentualnie ich zdjęcia (np. chleb, baranek cukrowy, jajko, sól, chrzan, kiełbasę, babkę wielkanocną, lizak, jogurt, coca-colę). Następnie pyta dziecko:
- Jak nazywamy wielkanocny koszyk wraz z wyposażeniem? (święconką)
- Co się z nim robi?
Kolejno wyjaśnia/podsumowuje, że w tzw. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy
z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania. Następnie rodzic proponuje, aby włożyć do koszyka tylko te produkty, które znajdują się w tradycyjnej święconce. Potem pyta dziecko o ich znaczenie i wyjaśnia/podsumowuje:
Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.
- baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
- jajko – symbol nowego życia
- chleb – symbol dostatku, pomyślności
- wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
- babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
- chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
- sól – chroni od zepsucia
6. „Czy do koszyczka włożymy…?? – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju
w rytmie wygrywanym przez rodzica np. na tamburynie. Na przerwę w grze rodzic wymienia nazwy różnych artykułów spożywczych np. kiełbasa, lizak, jajko, marchewka, chleb, sól, czekolada itd. Jeśli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego zatrzymuje się i robi skłon do przodu; jeśli usłyszy nazwę pokarmu, którego nie wkładamy do koszyczka zatrzymuje się w bezruchu. Zabawę prowadzimy wymieniając wszystkie produkty, które wkładamy do koszyka.
7. „Znajdź podpis” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na stole produkty/karty obrazkowe, które wybrano do święconki i podpisy do nich. Dziecko dobiera je do odpowiednich przedmiotów i dzieli ich nazwy na sylaby, przelicza ich ilość i kładzie obok odpowiadającą ilość guzików/patyczków. Gdy do wszystkich pokarmów zostaną dobrane podpisy, zadaniem dziecka jest ułożyć je w kolejności od najmniejszej do największej liczby sylab.
8. „Podskocz – tupnij” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dziecko porusza się po pokoju
w rytmie wygrywanym przez rodzica np. na tamburynie. Na przerwę w grze rodzic wymienia nazwy różnych artykułów spożywczych np. kiełbasa, lizak, jajko, marchewka, chleb, sól, czekolada itd. Jeśli dziecko usłyszy nazwę pokarmu, który zgodnie z tradycją należy włożyć do koszyczka wielkanocnego przelicza liczbę jego sylab i podskakuje tyle razy ile dany wyraz ma sylab; jeśli usłyszy nazwę pokarmu, którego nie wkładamy do koszyczka tupie nogą. Zabawę prowadzimy wymieniając wszystkie produkty, które wkładamy do koszyka.
9. „Pieczemy babkę” – masażyk relaksacyjny – dziecko siada na dywanie przed rodzicem. Rodzic czyta tekst masażyku i odzwierciedla ruchy na plecach dziecka. Za drugim razem dziecko wykonuje to samo na plecach rodzica.
Najpierw trzeba przygotować formę do pieczenia babki. (przesuwamy faliście obiema dłońmi po plecach)
Do tego potrzebujecie wody. (koliście poruszamy jedną dłonią)
Usuńcie brud miękką gąbką. (zaciskamy dłoń w pięść i masujemy plecy oraz szyję)
Uporczywe miejsca potrzyjcie metalowym zmywakiem. (przesuwamy faliście obiema dłońmi po plecach)
Opłuczcie brud wodą. (bardzo delikatnie przesuwamy po plecach koniuszkami palców)
Natłuśćcie czystą foremkę. (przebieramy po plecach palcami obu dłońmi)
Do miseczki wsypujemy mąkę (klepiemy dłonią zwiniętą w „miseczkę”)
I wbijamy dwa jajka, no… może cztery, a może sześć, najlepiej dwanaście. (przebieramy po plecach palcami obu dłońmi)
Dodajemy cukier (delikatnie szczypiemy)
Dodajemy szczyptę soli, no… może dwie, trzy, proszek do pieczenia. (delikatnie szczypiemy)
Ucieramy ciasto (wykonujemy koliste ruchy dłonią zaciśniętą w pięść)
Wsypujemy rodzynki (szybko muskamy po plecach palcami)
Wylewamy ciasto do formy i wygładzamy łyżką. (gładzimy plecy otwartą dłonią)
Buch! do pieca (uderzamy lekko dłońmi)
Wyjmujemy i studzimy (dmuchamy w szyję)
Kroimy (udajemy, że kroimy brzegiem dłoni)
I zjadamy /głaszczemy plecy)
10. „Wielkanocne zadania” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez rodzica np. na tamburynie. Na przerwę w grze rodzic pokazuje dziecku kartę obrazkową z zadaniem, czyta co jest na niej napisane i dziecko wykonuje dane zadanie. Zabawę powtarzamy 5-6-krotnie.
Wtorek 30.03
„Kolorowe pisanki”- Propozycje aktywności dla dzieci
Dzieci młodsze:
We wtorek 3,4-latki poznają różne rodzaje pisanek. Wezmą udział w zabawach matematycznych z wykorzystaniem pisanek, dzięki którym poćwiczą spostrzegawczość, układanie rytmów oraz segregowanie według wielkości. Zaprezentują ruchem treść wiersza „Czy to jajko, czy nie jajko?”, a także nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Żółty kurczaczek”.
1. „Pisanki” – pogadanka – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat pisanek:
- Czym są pisanki?
- Czy znasz metody ozdabiania jajek?
Następnie prezentuje dziecku różne rodzaje pisanek/zdjęcia opowiadając o technice ich zdobienia np. kraszanek, oklejanek, drapanek, nalepianek czy zdobionych woskiem. Dziecko powtarza ich nazwy, a na końcu mówi, które podobają mu się najbardziej.
- kraszanki – by jajka uzyskały pożądany kolor gotuje się je w naturalnych wywarach, np. z buraka, cebuli czy żyta
- oklejanki – są to jajka otoczone włóczką, tkaniną lub płatkami kwiatów
- nalepianki – to jajka, na które przykleja się wycinanki z kolorowego papieru
- drapanki – wzory wydrapuje się ostrym narzędziem na wcześniej zabarwionej skorupce
- zdobione woskiem – za pomocą szpilki na jajko nanoszony jest gorący wosk, tworząc wzory.
Leżą w koszyku piękne pisaneczki. (dziecko leży na dywanie/podłodze)
Kolorowe, malowane, ładnie układane. (wstaje)
Pierwsza ma kropeczki (maluje kropeczki palcami w powietrzu)
Druga gwiazdki złote (imituje rękoma gwiazdki)
A na trzeciej siedzi malowany kotek. (porusza się po pokoju na czworakach mrucząc i miaucząc)
3. „Znajdź połówkę” – zabawa matematyczna – rodzic rozkłada na dywanie/na stoliku emblematy pisanek podzielone na połówki. Następnie dziecko szuka tych, które do siebie pasują i kładzie je, łącząc w całość. Potem rodzic prosi, by dziecko ułożyło je od największej do najmniejszej.
4. „Przygotowujemy pisanki” – zabawa ruchowa – dziecko otrzymuje kawałki kolorowego papieru i zgniata je w kule – symbolizują one pisanki. Następnie maszeruje z nimi w dowolnych kierunkach, przerzuca je z ręki do ręki lub podrzuca do góry. Gdy usłyszy kolor, jaki ma jego kula, wykonuje zadanie, o którym powie rodzic, np.
- Zielony: wykonaj trzy podskoki, zrób trzy przysiady, obróć się wokół własnej osi, tupnij cztery razy stopami.
Zabawę powtarzamy tak, by kolor pojawił się trzy razy.
5. „Pisankowe rytmy”- zabawa matematyczna – rodzic rozpoczyna układanie rytmów
z pisanek/połówek pisanek. Dziecko ma za zadanie je kontynuować ze względu na wzór pisanki, np.:
- wzór 1, wzór 2, wzór 1 …
- wzór 1, wzór 2, wzór 3, wzór 1…
- wzór 1, wzór 2, wzór 2, wzór 1…
- wzór 1, wzór 1, wzór 2, wzór 1…
6. „Czy to jajko, czy nie jajko?” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza P. Siewiera-Kozłowska – rodzic czyta tekst wiersza, który dziecko ilustruje ruchem. W razie potrzeby podpowiada mu, jak to zrobić. Wiersz powtarzamy dwa razy, za drugim razem szybciej.
W gniazdku jajko raz leżało, (dziecko leży na dywanie, zwinięte w kulkę)
które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała, (dziecko wychyla głowę obracając ją na boki)
małym oczkiem zamrugała (mruga oczami)
Na niej dziobek też malutki, (usta zwija w dzióbek)
co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dziecko prostuje nogi)
każda nóżka ma pazurki (porusza palcami stóp)
Jeszcze tylko ogon mały (porusza pupą)
Oto kurczak doskonały. (dziecko wstaje i wskazuje na siebie)
7. „Żółty kurczaczek” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Za każdym razem, gdy usłyszy nazwę koloru, ma klasnąć w dłonie. Po wysłuchaniu, rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki. Następnie dziecko ponownie słucha piosenki i kolejno powtarza za rodzicem tekst pierwszej zwrotki i refrenu.
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg – piosenka „Żółty kurczaczek”
Żółty kurczaczek
Ze skorupki wyskakuję,
Mama kurka mnie pilnuje,
A ja biegam tu i tam,
Skrzydełkami macham Wam.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Jak słoneczko wszystkich cieszę,
Taki ze mnie żółty śmieszek.
Każdy bardzo lubi mnie
I się ze mną bawić chce.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
Żółta główka, żółty dziubek,
Żółty kolor bardzo lubię.
Żółty mam kubraczek cały,
Bo ja jestem kurczak mały.
8. „Krąży pisanka” – zabawa ruchowa – zapraszamy do zabawy domowników, wszyscy siadają w kręgu i podają sobie z rąk do rąk pisankę w rytmie piosenki „Żółty kurczaczek”. Na przerwę w muzyce, osoba, która ma w tym momencie pisankę w ręku wykonuje wymyślone przez siebie ćwiczenie, np. przysiady, podskoki, pajacyki, skłony, skrętoskłony, okrąża koło na czworaka, biegiem, na palcach, cwałem bocznym. Po jego wykonaniu, rodzic włącza muzykę,
a uczestnicy zabawy przekazują sobie pisankę dalej. Zabawę powtarzamy ok. 8 razy, zatrzymując piosenkę w różnych odstępach czasu.
Załącznik do pobrania:
Emblematy do zabaw: „Znajdź połówkę”, „Pisankowe rytmy” i „Kodowanie
z pisankami”
Dzieci starsze:
We wtorek 5,6-latki poznają różne rodzaje pisanek. Wezmą udział w zabawach matematycznych z wykorzystaniem pisanek, dzięki którym poćwiczą spostrzegawczość, układanie rytmów, segregowanie według wielkości oraz kodowanie. Zaprezentują ruchem treść wiersza „Czy to jajko, czy nie jajko?”, a także nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Kurka i pisanki”.
1. „Pisanki” – pogadanka – rodzic rozmawia z dzieckiem na temat pisanek:
- Czym są pisanki?
- Czy znasz metody ozdabiania jajek?
Następnie prezentuje dziecku różne rodzaje pisanek/zdjęcia opowiadając o technice ich zdobienia np. kraszanek, oklejanek, drapanek, nalepianek czy zdobionych woskiem. Dziecko powtarza ich nazwy, a na końcu mówi, które podobają mu się najbardziej.
- kraszanki – by jajka uzyskały pożądany kolor gotuje się je w naturalnych wywarach, np. z buraka, cebuli czy żyta
- oklejanki – są to jajka otoczone włóczką, tkaniną lub płatkami kwiatów
- nalepianki – to jajka, na które przykleja się wycinanki z kolorowego papieru
- drapanki – wzory wydrapuje się ostrym narzędziem na wcześniej zabarwionej skorupce
- zdobione woskiem – za pomocą szpilki na jajko nanoszony jest gorący wosk, tworząc wzory.
2. „Piękne pisanki” – zabawa ruchowa na podstawie tekstu „Pisanki” – rodzic czyta tekst, który dziecko ilustruje ruchem. W razie potrzeby podpowiada mu, jak to zrobić. Wiersz powtarzamy dwa razy, za drugim razem szybciej.
Leżą w koszyku piękne pisaneczki. (dziecko leży na dywanie/podłodze)
Kolorowe, malowane, ładnie układane. (wstaje)
Pierwsza ma kropeczki (maluje kropeczki palcami w powietrzu)
Druga gwiazdki złote (imituje rękoma gwiazdki)
A na trzeciej siedzi malowany kotek. (porusza się po pokoju na czworakach mrucząc i miaucząc)
3. „Znajdź połówkę” – zabawa matematyczna – rodzic rozkłada na dywanie/na stoliku emblematy pisanek podzielone na połówki. Następnie dziecko szuka tych, które do siebie pasują i kładzie je, łącząc w całość. Potem rodzic prosi, by dziecko ułożyło je od największej do najmniejszej i na odwrót od najmniejszej.
4. „Przygotowujemy pisanki” – zabawa ruchowa – dziecko otrzymuje kawałki kolorowego papieru i zgniata je w kule – symbolizują one pisanki. Następnie maszeruje z nimi w dowolnych kierunkach, przerzuca je z ręki do ręki lub podrzuca do góry. Gdy usłyszy kolor, jaki ma jego kula, wykonuje zadanie, o którym powie rodzic, np.
- Zielony: wykonaj trzy podskoki, zrób trzy przysiady, obróć się wokół własnej osi, tupnij cztery razy stopami.
Zabawę powtarzamy tak, by kolor pojawił się trzy razy.
5. „Pisankowe rytmy”- zabawa matematyczna – rodzic rozpoczyna układanie rytmów z pisanek/połówek pisanek. Dziecko ma za zadanie je kontynuować ze względu na wzór pisanki, np.:
- wzór 1, wzór 1, wzór 2, wzór 3, wzór 1…
- wzór 1, wzór 2, wzór 3, wzór 1…
- wzór 2, wzór 1, wzór 1, wzór 2…
- wzór 3, wzór 2, wzór 2, wzór 1, wzór 3…
6. „Kodowanie z pisankami” – zabawa matematyczna – rodzic rozkłada na dywanie/na stole białe kartki A4 w czterech rzędach po cztery kartki lub rysuje na dużym arkuszu papieru kratownicę o wymiarach 4×4. Na górze w poziomie rysuje plamy w trzech kolorach, np. żółtym, zielonym, czerwonym, natomiast w pionie jajka trzech rozmiarów – małe, średnie i duże. Rozkłada emblematy pisanek w każdym kolorze i rozmiarze. Dziecko ma za zadanie umieścić je w odpowiedniej kratce, uwzględniając ich rozmiar oraz kolor. Zabawę można przeprowadzić kilkakrotnie zmieniając kolory i miejsce ułożenia pisanek.
7. „Czy to jajko, czy nie jajko?” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza P. Siewiera-Kozłowska – rodzic czyta tekst wiersza, który dziecko ilustruje ruchem. W razie potrzeby podpowiada mu, jak to zrobić. Wiersz powtarzamy dwa razy, za drugim razem szybciej.
W gniazdku jajko raz leżało, (dziecko leży na dywanie, zwinięte w kulkę)
które dziwnie popękało.
Wyszła z jaja głowa mała, (dziecko wychyla głowę obracając ją na boki)
małym oczkiem zamrugała (mruga oczami)
Na niej dziobek też malutki, (usta zwija w dzióbek)
co rozjaśni wszystkie smutki.
A na końcu małe nóżki (dziecko prostuje nogi)
każda nóżka ma pazurki (porusza palcami stóp)
Jeszcze tylko ogon mały (porusza pupą)
Oto kurczak doskonały. (dziecko wstaje i wskazuje na siebie)
8. „Kurka i pisanki” – osłuchanie z piosenką – dziecko aktywnie słucha piosenki. Za każdym razem, gdy usłyszy słowo „pisanki”, ma klasnąć w dłonie. Po wysłuchaniu, rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki. Następnie dziecko ponownie słucha piosenki i kolejno powtarza za rodzicem tekst pierwszej zwrotki i refrenu. https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk&ab – piosenka „Kurka i pisanki”
Kurka i pisanki
Pewna mała, biała kurka
Ukręciła pędzel z piórka.
Zniosła jaja o poranku
I maluje je na ganku.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Sto kolorów nałożyła
Listeczkami ozdobiła.
Przy tym cieszy się i skacze
Ko ko, ko ko głośno gdacze.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
Ajajaj, ajajaj
I pisanki robi z jaj.
9. „Krąży pisanka” – zabawa ruchowa – zapraszamy do zabawy domowników, wszyscy siadają w kręgu i podają sobie z rąk do rąk pisankę w rytmie piosenki „Kurka i pisanki”. Na przerwę w muzyce, osoba, która ma w tym momencie pisankę w ręku wykonuje wymyślone przez siebie ćwiczenie, np. przysiady, podskoki, pajacyki, skłony, skrętoskłony, okrąża koło na czworaka, biegiem, na palcach, cwałem bocznym. Po jego wykonaniu, rodzic włącza muzykę, a uczestnicy zabawy przekazują sobie pisankę dalej. Zabawę powtarzamy ok. 8 razy, zatrzymując piosenkę w różnych odstępach czasu.
Załącznik do pobrania:
Emblematy do zabaw: „Znajdź połówkę”, „Pisankowe rytmy” i „Kodowanie
z pisankami”
Środa 31.03
„Kto z jajek się wykluwa?”- Propozycje aktywności dla dzieci
Dzieci młodsze:
W środę 3,4-latki dowiedzą się, które zwierzęta wykluwają się z jajek i sprawdzą, czy wszystkie jajka są takie same. Ułożą historyjkę obrazkową „Cykl życia kury”, wykonają pracę plastyczną „Kurczaczek w pisance”, a także przeprowadzą eksperymenty z jajkami.
1. „Iskierka” – dziecko siada wraz z rodzicami i rodzeństwem na dywanie w kręgu podają sobie ręce. Dorosły ściska dłoń osoby, którą ma po swojej prawej lub lewej stronie, ta osoba ściska dłoń kolejnej i tak dalej, aż „iskierka” powróci do osoby, która rozpoczynała zabawę. Rodzic mówi przy tym: „iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk”.
2. „Kto wykluwa się z jajka?” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia różnych zwierząt i prosi dziecko, by zastanowiło się, które z nich wykluwają się z jajek. Następnie dziecko wskazują je. W razie potrzeby rodzic koryguje jego odpowiedzi. Dodaje, że takie zwierzęta nazywamy jajorodnymi i należą do nich w większości bezkręgowce, ryby, płazy, gady i ptaki (ślimak, ryba, żaba, motyl, krokodyl, struś, indyk, gęś, kaczka, kura, przepiórka). Jaja ryb nazywamy ikrą, natomiast jaja żab tworzą skrzek. Następnie rodzic prezentuje różne rodzaje jajek (lub ich zdjęcia) i pyta dziecko, do kogo mogą one należeć. Kładzie je przy zdjęciu odpowiedniego zwierzęcia. Potem pyta dziecko, czym różnią się te jajka od siebie, a co je łączy (podobny kształt, różne kolory, rozmiary). Na zakończenie rodzic pokazuje dziecku kartę obrazkową przedstawiającą ptasie jaja – dziecko porównuje rozmiary
i kolory.
3. „Jestem jajeczkiem” – zabawa ruchowa – dziecko kładzie się na końcu dywanu i ostrożnie turla się na jego drugi koniec. Zabawę powtarzamy 4-6 razy.
4. „Cykl życia kury” –zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada obrazki z historyjki obrazkowej „Cykl życia kury”, tak, żeby dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie prosi by odkrywało i opisywało co znajduje się na poszczególnych obrazkach. Na koniec dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiada o całym cyklu życia kury.
5. „Kura znosi jajko” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po dywanie w wyznaczony przez rodzica sposób, np. trucht, przeskoki, marsz, bieg, na palcach, w rytmie wygranym przez niego np. na bębenku. Co jakiś czas rodzic przestaje grać i pokazuje kilka palców. Zadaniem dzieci jest policzyć je i tyle samo razy powiedzieć: „Ko!”. Następnie rodzic znów gra, a dziecko przemieszcza się w sposób, który określi. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
6. „Kurczaczek w pisance” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic prezentuje i wyjaśnia sposób wykonania pracy plastycznej. Następnie zaprasza dziecko do stołu, na którym przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Ponownie prezentuje
i tłumaczy dziecku kolejne czynności potrzebne do wykonania pracy. Po każdej czynności czeka, aby dziecko ją wykonało – oczywiście w razie potrzeby pomaga. Po skończonej pracy, dziecko sprząta swoje stanowisko pracy, siada na dywanie i prezentuje swoją prace.
https://iheartcraftythings.com/hatching-chick-craft-free-pattern.html – pomysł na pracę plastyczną „Kurczaczek w pisance”
- Malujesz wymyślony wzór na połówce pisanki i przyklejasz cekiny, pompony itp.
- Bibułę drzesz na małe kawałeczki
- Wyklejasz bibułą mniejsze „jajko” – kurczaczka
- Przyklejasz oczka i dziób
- Po bokach przyklejasz piórka
- Układasz połówkę pisanki na dużym jajku
- Rodzic zszywa po bokach połówkę pisanki z dużym jajkiem
- Wkładasz kurczaczka do pisanki.
7. „Jajko i kurczak” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się swobodnie po dywanie w rytmie piosenki „Żółty kurczaczek”. Na pauzę w muzyce i hasło rodzica przyjmuje określoną postawę ciała: „jajko!” – kładzie się na podłodze, zwija ciało w kulkę i turla się z boku na bok; „kurczak!” – układa ramiona w skrzydełka i porusza się po dywanie drobnymi kroczkami. Muzykę zatrzymujemy w różnych odstępach czasu, tak, by każde hasło pojawiło się min. 3 razy.
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg – piosenka „Żółty kurczaczek”
8. „Magiczne jajka” – pokaz eksperymentów – dziecko siedzi na dywanie, a rodzic stawia przed nimi stolik z potrzebnymi materiałami: tacą, butelką plastikową, spodkiem, miską, jajkami nieugotowanymi i jednym ugotowanym i zaprasza je do eksperymentowania z jajkami.
https://www.youtube.com/watch?v=6HcH3hE6_SA – film do doświadczenia z zabawy „Magiczne jajka”
- Rodzic pyta dziecko, czy wie, z czego składa się jajko (skorupki, białka i żółtka), a następnie, jak rozpoznać, czy jajko jest surowe, czy ugotowane. Prosi dziecko by zakręciło na tacy dwoma jajkami. Pyta, jak myśli, które z tych jajek to jajko surowe, a które ugotowane. Wyjaśnia, że jajko gotowane kręci się o wiele lepiej niż jajko surowe, które ma specjalne wiązania. Jajko ugotowane już ich nie ma, jest jedną masą.
- Rodzic mówi dziecku, że często, gdy przygotowujemy np. ciasto, trzeba oddzielić biało od żółtka. Zaprasza dziecko do poznania na to prostego sposobu. Rozbija jajko na spodeczku, następnie bierze plastikową butelkę i umieszcza jej otwór nad żółtkiem. Delikatnie naciska, wsysa je do środka, szybko podnosi i wypuszcza do miski. Dziecko próbuje wykonać to zadanie z pomocą rodzica.
Tutaj dostępny filmik prezentujący oddzielanie żółtka od białka.
- „Taniec piskląt” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną/ kocykiem– dziecko razem
z rodzicami i rodzeństwem stoją w kole trzymając chustę animacyjną/kocyk. Rodzic wrzuca na nią/niego małe, żółte kulki z bibuły – „pisklęta” oraz dużą, brązową kulkę – „kwokę” i włącza piosenkę „Żółty kurczaczek”. Wszyscy maszerują w lewą stronę śpiewając i delikatnie falując chustą/ kocykiem, tak aby „kwoka” i żaden „pisklak” nie wypadły z chusty. W trakcie refrenu zatrzymują się i mocno falują chustą/kocykiem. Kiedy na ziemię spadnie duża kulka – „kwoka”, rodzic wyłącza piosenkę i mówi, że „pisklęta nie mogą zostać bez opieki”. Osoba, która stoi najbliżej „kwoki” podnosi ją i wrzuca na chustę/kocyk. Rodzic ponownie włącza muzykę. Zabawę prowadzimy dwukrotnie odtwarzając piosenkę.
Załączniki do pobrania:
Zdjęcie1 do zabawy "Kto wykluwa się z jajka?"
Zdjęcie 2 do zabawy "Kto wykluwa się z jajka?"
Cykl życia kury-historyjka obrazkowa
"Kurczaczek w pisance" – praca plastyczna
Szablony do pracy plastycznej "Kurczaczek w pisance"
Dzieci starsze:
W środę 5,6-latki dowiedzą się, które zwierzęta wykluwają się z jajek i sprawdzą, czy wszystkie jajka są takie same. Ułożą historyjkę obrazkową „Cykl życia kury”, wykonają pracę plastyczną „Od jajka do kury”, a także przeprowadzą eksperymenty z jajkami.
1. „Iskierka” – dziecko siada wraz z rodzicami i rodzeństwem na dywanie w kręgu podają sobie ręce. Dorosły ściska dłoń osoby, którą ma po swojej prawej lub lewej stronie, ta osoba ściska dłoń kolejnej i tak dalej, aż „iskierka” powróci do osoby , która rozpoczynała zabawę. Rodzic mówi przy tym: „iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk”.
2. „Do czego używamy jajek?” – runda bez przymusu – rodzic siada z dzieckiem w kręgu
i prosi, by przez chwilę zastanowiło się, do czego używamy jajek. Następnie daje pisankę dziecku a jego zadaniem jest podać danie, do którego potrzebne są jajka.
3. „Jestem jajeczkiem” – zabawa ruchowa – dziecko kładzie się na końcu dywanu
i ostrożnie turla się na jego drugi koniec. Zabawę powtarzamy 4-6 razy.
4. „Kto wykluwa się z jajka?” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia różnych zwierząt i prosi dziecko, by zastanowiło się, które z nich wykluwają się z jajek. Następnie dziecko wskazują je. W razie potrzeby rodzic koryguje jego odpowiedzi. Dodaje, że takie zwierzęta nazywamy jajorodnymi i należą do nich w większości bezkręgowce, ryby, płazy, gady i ptaki (ślimak, ryba, żaba, motyl, krokodyl, struś, indyk, gęś, kaczka, kura, przepiórka). Jaja ryb nazywamy ikrą, natomiast jaja żab tworzą skrzek. Następnie rodzic prezentuje różne rodzaje jajek (lub ich zdjęcia) i pyta dziecko, do kogo mogą one należeć. Kładzie je przy zdjęciu odpowiedniego zwierzęcia. Potem pyta dziecko, czym różnią się te jajka od siebie, a co je łączy (podobny kształt, różne kolory, rozmiary). Na zakończenie rodzic pokazuje dziecku kartę obrazkową przedstawiającą ptasie jaja – dziecko porównuje rozmiary i kolory.
5. „Pilnuj jajek” – zabawa ruchowa – rodzic jest „mamą/tatą wysiadującą/cym jajka”. Siedzi on na środku dywanu, ma zawiązane oczy i ma wokół siebie kilka jajek/pisanek, których pilnuje. Zadaniem dziecka – „lisa” jest zabranie jajek mamie/tacie. Jeżeli dorosły usłyszy skradającego się „lisa”, wskazuje kierunek z którego on nadchodzi. Wtedy dziecko musi wrócić na swoje miejsce. Jeśli dziecku uda się wykraść jajko, zajmuje miejsce w środku. Zabawa trwa ok. 5 minut.
6. „Cykl życia kury” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada obrazki z historyjki obrazkowej „Cykl życia kury”, tak, żeby dziecko nie widziało co się na nich znajduje. Następnie prosi by odkrywało i opisywało co znajduje się na poszczególnych obrazkach. Na koniec dziecko układa obrazki w odpowiedniej kolejności i opowiada o całym cyklu życia kury.
7. „Jajko i kurczak” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się swobodnie po dywanie
w rytmie piosenki „Kurka i pisanki”. Na pauzę w muzyce i hasło rodzica przyjmuje określoną postawę ciała: „jajko!” – kładzie się na podłodze, zwija ciało w kulkę i turla się z boku na bok; „kurczak!” – układa ramiona w skrzydełka i porusza się po dywanie drobnymi kroczkami. Muzykę zatrzymujemy w różnych odstępach czasu, tak, by każde hasło pojawiło się min. 3 razy.
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk&ab – piosenka „Kurka i pisanki”
8. „Od jajka do kury” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic prezentuje i wyjaśnia sposób wykonania pracy plastycznej. Następnie zaprasza dziecko do stołu, na którym przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Ponownie prezentuje i tłumaczy dziecku kolejne czynności potrzebne do wykonania pracy. Po każdej czynności czeka, aby dziecko je wykonało – oczywiście w razie potrzeby pomaga. Po skończonej pracy, dziecko sprząta swoje stanowisko pracy, siada na dywanie i prezentuje swoją prace.
https://iheartcraftythings.com/life-cycle-of-chicken.html – pomysł na pracę plastyczną „Od jajka do kury”
- Przyklejasz na samej górze największego jaja brązowe paski z papieru kolorowego
- Przyklejasz na nich małe jajeczko
- Przyklejasz na środku po prawej stronie kartki średnie jajko
- Rysujesz na nim główkę kurczaka wystającą z pękniętego jajka
- Przyklejasz do niej oczy
- Przyklejasz na samym dole kartki średnie jajko
- Kolorujesz je na żółto
- Doklejasz ruchome oczka
- Dorysowujesz łapy, dziób i skrzydełka
- Malujesz dłoń brązową farbą
- Odbijasz ją na środku po lewej stronie kartki
- Myjesz ręce
- Na odbitej dłoni dorysowujesz łapy, skrzydła, dziób i grzebień
- Doklejasz oczka
- Dorysowujesz strzałki między poszczególnymi etapami
9. „Kura znosi jajko” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po dywanie w wyznaczony przez rodzica sposób, np. trucht, przeskoki, marsz, bieg, na palcach, w rytmie wygranym przez niego np. na bębenku. Co jakiś czas rodzic przestaje grać i pokazuje kilka palców. Zadaniem dziecka jest policzyć je i tyle samo razy powiedzieć: „Ko!”. Następnie rodzic znów gra, a dziecko przemieszcza się w sposób, który określi. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
10. „Magiczne jajka” – pokaz eksperymentów – dziecko siada na dywanie, a rodzic stawia przed nimi stolik z potrzebnymi materiałami: tacą, dwoma słoikami z wodą, solą, łyżką, butelką plastikową, spodkiem, miską, jajkami nieugotowanymi i jednym ugotowanym
i zaprasza je do eksperymentowania z jajkami.
https://www.youtube.com/watch?v=6HcH3hE6_SA – film do doświadczenia z zabawy „Magiczne jajka”
- Rodzic pyta dziecko, czy wie, z czego składa się jajko (skorupki, białka i żółtka), a następnie, jak rozpoznać, czy jajko jest surowe, czy ugotowane. Prosi dziecko, by zakręciło na tacy dwoma jajkami. Pyta, jak myśli, które z tych jajek to jajko surowe, a które ugotowane. Wyjaśnia, że jajko gotowane kręci się o wiele lepiej niż jajko surowe, które ma specjalne wiązania. Jajko ugotowane już ich nie ma, jest jedną masą.
- Rodzic prosi dziecko, by do jednego słoika wsypało i wymieszało 3 łyżki soli. Pyta dziecko, jak myślą, czy jajko będzie się unosić na wodzie, czy może opadnie. Następnie prosi, by włożyło do każdego słoika jedno nieugotowane jajko. Pyta dziecko, co się z nimi stało. Jajko pływa w słoiku z solą, a tonie w słoiku bez niej. Wyjaśnia, że zależy to od gęstości. Jajko tonie, gdyż ma mniejszą gęstość od wody. Woda z solą zwiększa swoją gęstość i wtedy jajko się unosi. Rodzic mówi, że zjawisko to możemy zaobserwować w niektórych morzach, gdzie jest bardzo wysokie zasolenie i nie trzeba umieć pływać, by unosić się na wodzie.
- Rodzic mówi dziecku, że często, gdy przygotowujemy np. ciasto, trzeba oddzielić biało od żółtka. Zaprasza dziecko do poznania na to prostego sposobu. Rozbija jajko na spodeczku, następnie bierze plastikową butelkę i umieszcza jej otwór nad żółtkiem. Delikatnie naciska, wsysa je do środka, szybko podnosi i wypuszcza do miski. Dziecko próbuje wykonać to zadanie z pomocą rodzica.
Tutaj dostępny filmik prezentujący oddzielanie żółtka od białka.
11. „Jastrząb, kura i pisklęta” – zabawa ruchowa – rodzic po jednej stronie dywanu kładzie, jako grzędę – skakankę/linę, a po drugiej obręcz/szarfę – gniazdo. Rodzic odgrywa rolę kury, która wyprowadza pisklę – dziecko na podwórko, uczy grzebać w ziemi, dziobać ziarenka. Dziecko naśladuje ruchy, pokazując te czynności. Jedno z rodziców lub rodzeństwa jest „jastrzębiem” – dostaje szarfę i stoi w obręczy/szarfie, czyli gnieździe. Na hasło rodzica: „Jastrząb leci!”, dziecko – „pisklę” ucieka do kurnika na grzędę, czyli na skakanki/liny. „Jastrząb” próbuje je złapać, jednak gdy dobiegnie ono do skakanki/liny to nie może już tego zrobić. Jeśli dziecko zostanie złapane, zastępuje „Jastrzębia”. Zabawę powtarzamy ok. 5-6 razy.
Załączniki do pobrania:
Zdjęcie 1 do zabawy "Kto wykluwa się z jajka?"
Zdjęcie 2 do zabawy "Kto wykluwa się z jajka?"
"Cykl życia kury"-historyjka obrazkowa
"Od jajka do kury"-praca plastyczna
Szablon do pracy plastycznej "Od jajka do kury"
Czwartek 1.04
„Wielkanocne zwyczaje”- Propozycje aktywności dla dzieci
Dzieci młodsze:
W czwartek 3,4-latki poznają zwyczaje wielkanocne innych krajów, wykonają karty pracy
„W oczekiwaniu na Wielkanoc” i nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Żółty kurczaczek”.
1. „Żeby dzień wesoły był” – dorosły mówi słowa rymowanki, które ilustruje ruchem i prosi, by dziecko ją naśladowało. Zabawę powtarza dwukrotnie.
Mało nas, mało nas (rodzic zaprasza dziecko na środek pokoju)
chodźcie do nas wszyscy wraz. (rodzic z dzieckiem łapią się za ręce)
Krok do przodu i krok w tył, (wykonują krok do przodu, a następnie do tyłu)
żeby dzień wesoły był. (wspólnie robią podskok)
2. „Prima Aprilis” – pogadanka – dorosły prosi, by dziecko wskazało na kalendarzu dzisiejszy dzień i powiedziało, co o nim wie. Informuje/podsumowuje, że mamy 1 kwietnia, czyli Prima Aprilis. Pyta dziecko, co wie o tym święcie. Dopowiada, że polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu kogoś w błąd. Jednak ważne, by nikomu nie zrobić przy tym krzywdy czy przykrości. Mówi, że chyba jakiś Chochlik zrobił im w pokoju primaaprilisowy żart. Prosi, by dziecko odnalazło w pokoju to, co zostało pozmieniane (np. zabawki w innych częściach garderoby, przedmioty nie na swoich miejscach) i ustawiło je tak, jak było wcześniej.
3. „Złap się za…” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez dorosłego np. na tamburynie. Na przerwę w grze, rodzic mówi, za jaką część ciała dziecko ma się złapać, jednocześnie myląc dziecku i pokazując na sobie inną część ciała np. dorosły mówi: „Złap się za ramię”, a sam łapie się za brzuch. Podaje tak 3 części ciała i ponownie gra np. 0000--na tamburynie, a dziecko ponownie poruszają się po sali. Zabawę powtarzamy 3-4-krotnie.
4. „Wielkanoc za granicą” – pogadanka – dorosły siada z dzieckiem i zadaje mu pytania:
- Czy myślicie, że w innych krajach też obchodzi się Wielkanoc? (tak)
- Czy wydaje wam się, że wygląda to tak samo jak u nas? (nie)
Następnie opowiada dziecku o świątecznych tradycjach z innych krajów – pokazując je przy tym na mapie/globusie, np.:
- Stany Zjednoczenie: szukanie ukrytych jajek, dekorowanie wielkanocnymi motywami kapeluszy, najważniejszy symbol to zajączek
- Wielka Brytania: zawody w turlaniu ugotowanych na twardo jajek z górki/pagórka
- Szwecja: przebieranie się za „Wielkanocne wiedźmy” w Wielki Czwartek, odwiedzanie w tych strojach sąsiadów i otrzymywanie od nich przysmaków
- Hiszpania: kolorowe i głośne procesje przez cały tydzień
- Jamajka: biesiadowanie na plaży
- Niemcy: ozdabianie kolorowymi jajkami drzew, szukanie ukrytych przysmaków
- Włochy: uroczysty obiad z bliskimi, symbolem Wielkanocy jest baranek
Dalej zadaje pytania:
- Jakie elementy wspólne znaleźliście między tradycjami innych krajów, a naszymi? (symbol jajka, baranka, zajączka)
- Co odróżniało te kraje od naszego? (brak uroczystego śniadania, wróżby, przebieranie się, procesje na ulicach)
- W którym z wymienionych krajów chcielibyście spędzić Wielkanoc i dlaczego?
5. „Żółty kurczaczek” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Żółty kurczaczek”.
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg – piosenka „Żółty kurczaczek”
6. „Mama i kurczęta” – zabawa ruchowa – dziecko i rodzic dobierają się w parę i ustalają między sobą, kto będzie pełnił rolę „kurczaka”, a kto „mamy”. Osoba, która jest kurczakiem chodzi po dywanie, udają, że grzebie w trawie czy szuka ziarenek. Na hasło burza – „kurczak” szuka swojej mamy, przy której przykuca, udając że się chowa przed burzą. Następnie rodzic
i dziecko zamieniają się rolami. Zabawę powtarzamy cztery razy.
7. „W oczekiwaniu na Wielkanoc” – wykonanie kart pracy – rodzic zaprasza dziecko do stolika i daje karty pracy. Następnie po kolei czyta polecenia i tłumaczy sposób rozwiązywania zadań. W trakcie, gdy dziecko wykonuje zadania dorosły, pomaga dziecku, jeśli jest taka potrzeba
i sprawdza poprawność wykonania zadania.
8. „Idzie kaczka” – zabawa ruchowa – dorosły staje z dzieckiem i wykonuje gesty, które ono próbuje powtórzyć według metody aktywnego słuchania B. Strauss do utworu „La Basque”:
https://www.facebook.com/1413531672223839/videos/2018480288395638/ – film z zabawą do zabawy „Idzie kaczka”
https://www.youtube.com/watch?v=FTK4ZqcXV7w – utwór „La basque” do zabawy „Idzie kaczka”
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa (uderzamy rękoma o kolana)
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w prawą stronę)
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w lewą stronę)
Kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa… (uderzamy rękoma o kolana)
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w prawą stronę)
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w lewą stronę)
Idzie zając, idzie zając, idzie zając tup…
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już
Idzie pająk, idzie pająk, idzie pająk szu…
Szu, szu, szu, szu, szu szu, szu, szu szu, szu, szu szu
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już
Załącznik do pobrania:
Karta pracy 1 „W oczekiwaniu na Wielkanoc”
Dzieci starsze
W czwartek 5,6-latki poćwiczą uważność i pamięć dopowiadając słowa do wiersza „Wielkanocna wyliczanka”. Poznają zwyczaje wielkanocne innych krajów, wykonają karty pracy „W oczekiwaniu na Wielkanoc” i nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Kurka i pisanki”.
Dorosły w pokoju ustawia przedmioty nie na swoim miejscu, dodaje zabawkom elementy garderoby itd.
1. „Żeby dzień wesoły był” – dorosły mówi słowa rymowanki, które ilustruje ruchem i prosi, by dziecko ją naśladowało. Zabawę powtarza dwukrotnie.
Mało nas, mało nas (rodzic zaprasza dziecko na środek pokoju)
chodźcie do nas wszyscy wraz. (rodzic z dzieckiem łapią się za ręce)
Krok do przodu i krok w tył, (wykonują krok do przodu, a następnie do tyłu)
żeby dzień wesoły był. (wspólnie robią podskok)
2. „Prima Aprilis” – pogadanka – dorosły prosi, by dziecko wskazało na kalendarzu dzisiejszy dzień i powiedziało, co o nim wie. Informuje/podsumowuje, że mamy 1 kwietnia, czyli Prima Aprilis. Pyta dziecko, co wie o tym święcie. Dopowiada, że polega on na robieniu żartów, celowym wprowadzaniu kogoś w błąd. Jednak ważne, by nikomu nie zrobić przy tym krzywdy czy przykrości. Mówi, że chyba jakiś Chochlik zrobił im w pokoju primaaprilisowy żart. Prosi, by dziecko odnalazło w pokoju to, co zostało pozmieniane (np. zabawki w innych częściach garderoby, przedmioty nie na swoich miejscach) i ustawiło je tak, jak było wcześniej.
3. „Złap się za…” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez dorosłego np. na tamburynie. Na przerwę w grze, rodzic mówi, za jaką część ciała dziecko ma się złapać, jednocześnie myląc dziecku i pokazując na sobie inną część ciała np. dorosły mówi: „Złap się za ramię”, a sam łapie się za brzuch. Podaje tak 3 części ciała i ponownie gra np. na tamburynie, a dziecko ponownie poruszają się po sali. Zabawę powtarzamy 3-4-krotnie.
4. „Wielkanocna wyliczanka” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza A. Dziechciarczyk – rodzic siada z dzieckiem i zaprasza je do wspólnego odczytania „Wielkanocnej wyliczanki”. Wyjaśnia, że jego zadaniem będzie uzupełniać jej tekst rymami i nie tylko, dlatego musi uważnie słuchać.
Wielkanocna wyliczanka
Wielkanocna wyliczanka
Królik, pisklak i pisanka
Raz dwa trzy
Co w koszyku niesiesz Ty?
Wielkanocna wyliczanka
Cukrowego mam … (baranka)
Raz dwa … (trzy)
Co w koszyku niesiesz … (Ty?)
Wielkanocna … (wyliczanka)
Chrzanu laska, soli szklanka
Raz … (dwa trzy)
Co w koszyku … (niesiesz Ty?
Wielkanocna … (wyliczanka)
Widzę malowane … (jajka)
Raz … (dwa trzy)
Co w koszyku … (niesiesz Ty?)
Wielkanocna … (wyliczanka)
Ja mam chlebek do śniadanka
Raz … (dwa trzy)
Co w … (koszyku niesiesz Ty?)
Mam też szynkę i kiełbasę
I słodyczy całą … (masę)
To już koniec odliczania
Czas zasiadać do … (śniadania)
5. „Wielkanocny zajączek” – zabawa ruchowa – dziecko skacze po pokoju, naśladując zajączka w rytmie wygrywanym przez dorosłego. Na przerwę w grze naśladuje pracę wielkanocnego zajączka, o której powie rodzic, np. udaje, że maluje pisanki, wkłada je do koszyka, dźwiga koszyczek, rozdaje produkty z koszyczka, biega z nim. Po chwili rodzic ponownie gra na instrumencie, a dziecko skacze. Zabawę powtarzamy ok. 4-5 razy.
6. „Wielkanoc za granicą” – pogadanka – dorosły siada z dzieckiem i zadaje mu pytania:
- Czy myślicie, że w innych krajach też obchodzi się Wielkanoc? (tak)
- Czy wydaje wam się, że wygląda to tak samo jak u nas? (nie)
Następnie opowiada dziecku o świątecznych tradycjach z innych krajów – pokazując je przy tym na mapie/globusie, np.:
- Stany Zjednoczenie: szukanie ukrytych jajek, dekorowanie wielkanocnymi motywami kapeluszy, najważniejszy symbol to zajączek
- Wielka Brytania: zawody w turlaniu ugotowanych na twardo jajek z górki/pagórka
- Szwecja: przebieranie się za „Wielkanocne wiedźmy” w Wielki Czwartek, odwiedzanie w tych strojach sąsiadów i otrzymywanie od nich przysmaków
- Hiszpania: kolorowe i głośne procesje przez cały tydzień
- Jamajka: biesiadowanie na plaży
- Niemcy: ozdabianie kolorowymi jajkami drzew, szukanie ukrytych przysmaków
- Włochy: uroczysty obiad z bliskimi, symbolem Wielkanocy jest baranek
Dalej zadaje pytania:
- Jakie elementy wspólne znaleźliście między tradycjami innych krajów, a naszymi? (symbol jajka, baranka, zajączka)
- Co odróżniało te kraje od naszego? (brak uroczystego śniadania, wróżby, przebieranie się, procesje na ulicach)
- W którym z wymienionych krajów chcielibyście spędzić Wielkanoc i dlaczego?
7. „Kurka i pisanki” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Kurka i pisanki”.
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk&ab – piosenka „Kurka i pisanki”
8. „Mama i kurczęta” – zabawa ruchowa – dziecko i rodzic dobierają się w parę i ustalają między sobą, kto będzie pełnił rolę „kurczaka”, a kto „mamy”. Osoba, która jest kurczakiem chodzi po dywanie, udają, że grzebie w trawie czy szuka ziarenek. Na hasło burza – „kurczak” szuka swojej mamy, przy której przykuca, udając że się chowa przed burzą. Następnie rodzic
i dziecko zamieniają się rolami. Zabawę powtarzamy cztery razy.
9. „W oczekiwaniu na Wielkanoc” – wykonanie kart pracy – rodzic zaprasza dziecko do stolika i daje karty pracy. Następnie po kolei czyta polecenia i tłumaczy sposób rozwiązywania zadań. W trakcie, gdy dziecko wykonuje zadania dorosły, pomaga dziecku, jeśli jest taka potrzeba
i sprawdza poprawność wykonania zadania.
10 „Idzie kaczka” – zabawa ruchowa – dorosły staje z dzieckiem i wykonuje gesty, które ono próbuje powtórzyć według metody aktywnego słuchania B. Strauss do utworu „La Basque”:
https://www.facebook.com/1413531672223839/videos/2018480288395638/ – film z zabawą do zabawy „Idzie kaczka”
https://www.youtube.com/watch?v=FTK4ZqcXV7w – utwór „La basque” do zabawy „Idzie kaczka”
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Idzie kaczka, idzie kaczka, idzie kaczka kwa (palcami jednej dłoni dotykamy drugiej ręki, na końcu ją opuszczając)
Kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa (uderzamy rękoma o kolana)
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w prawą stronę)
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w lewą stronę)
Kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa, kwa… (uderzamy rękoma o kolana)
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w prawą stronę)
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już (kręcimy palcem wskazującym w lewą stronę)
Idzie zając, idzie zając, idzie zając tup…
Tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup, tup
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już
Idzie pająk, idzie pająk, idzie pająk szu…
Szu, szu, szu, szu, szu szu, szu, szu szu, szu, szu szu
I ucieka w prawą stronę, w prawą stronę już
I ucieka w lewą stronę, w lewą stronę już
Załącznik do pobrania:
Karta pracy 2 „W oczekiwaniu na Wielkanoc”
Piątek 2.04
„Na wielkanocnym stole”-Propozycje aktywności dzieci
Dzieci młodsze
W piątek 3,4-latki poćwiczą nakrywanie stołu do wielkanocnego śniadania. Rozwiązując zagadki słowne poznają tradycyjne potrawy wielkanocne i samodzielnie przygotują pastę jajeczną. Rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
1. „Ślę uśmiech do…” – do zabawy zapraszamy wszystkich domowników, jeden z rodziców uśmiecha się do dziecka, następnie dziecko uśmiecha się do kolejnego uczestnika zabawy itd., aż wszyscy poślą i dostaną uśmiech.
2. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na stoliku/dywanie talerze (głębokie i płaskie), sztućce, serwetki, szklanki. Następnie prezentuje dziecku części zastawy
i omawia ich wygląd (porównuje wielkość) oraz przydatność – do czego służą. Kolejno rodzic pokazuje dziecku kartę prezentującą prawidłowe nakrycie stołu. Dziecko mając kartę za wzór (jeżeli używamy dziecięcej/zabawkowej zastawy dziecko może układać przedmioty bezpośrednio na karcie) nakrywa stół/chustą animacyjną stosując przy tym określenia: z prawej strony, z lewej strony, pomiędzy, na dole, na górze itd.
3. „Miejsca przy stole” – zabawa ruchowa – dziecko trzyma chustę animacyjną/kocyk porusza się po obwodzie koła w rytmie piosenki „Żółty kurczaczek”. Na przerwę w muzyce, rodzic podaje nazwę koloru, a dziecko przebiega pod nią/nim i zmienia miejsce. Zabawę prowadzimy przynajmniej dwukrotnie wypowiadając nazwę każdego koloru.
https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg – piosenka „Żółty kurczaczek”
4. „Na wielkanocnym stole” – zabawa dydaktyczna – rodzic siada z dzieckiem w kręgu i pyta je:
- Jakie potrawy mogą znaleźć się na wielkanocnym stole?
- Co może się znaleźć poza jedzeniem na wielkanocnym stole? (bukszpan, bazie, pisanki, dekoracyjne zajączki, baranek)
Następnie rodzic układa na dywanie karty obrazkowe przedstawiające różne potrawy wielkanocne. Kolejno prosi o wysłuchanie zagadek i odnalezienie zdjęcia przedstawiającego rozwiązanie.
Mięsny lub warzywny.
Przeważnie brązowy,
Na Wielkanocnym stole
do jedzenia gotowy. (pasztet)
Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko. (żurek)
Podłużna, jaśniutka,
smaczna i pachnąca.
Lecz nie dla bobasa,
ta biała (kiełbasa).
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana. (baba wielkanocna)
Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom dała. (jajka)
Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny (mazurek)
5. „Jajeczka” – zabawa ruchowa – rodzic delikatnie, cicho gra np. na trójkącie. Dziecko turla się ostrożnie po podłodze. Na mocny akcent (jedno mocne uderzenie) jajka pękają – dziecko kładzie się na plecach, swobodnie rozrzucając ręce na boki. Kiedy rodzic ponownie zaczyna grać, dziecko wraca do turlania się. Zabawę powtarzamy ok. 4-5-krotnie.
6. „Pasta jajeczna” – zabawa kulinarna – rodzic pyta dziecko, jaki produkt spożywczy najbardziej kojarzy mu się ze Świętami Wielkanocnymi? Następnie informuje, że Wielkanoc nie może się odbyć bez jajek, dlatego dzisiaj wykonamy pastę jajeczną. Kolejno rodzic wraz
z dzieckiem ustala przepis i potrzebne składniki. Potem przygotowują stolik do zabawy kulinarnej – rozkładają ceratę, miseczki, łyżki, ugotowane jajka, szczypiorek, majonez, sól, pieprz, noże, deski do krojenia. Dziecko siada przy stoliku, dostaje swoje jajko, które obiera, kroi i wsypuje do miseczki. Następnie, jeśli chce to kroi i dodaje szczypiorek, potem majonez, sól i pieprz. Wszystko miesza ze sobą. Rodzic siedzi przy stole, wykonuje te same czynności co dziecko kontroluje i pomaga. Gdy pasta jest gotowa, dziecko smaruje nią kromki chleba
i pozostawia na drugie śniadanie.
7. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem rodzica:
- „Zając wyskakuje z kotlinki” – zabawa bieżna – dziecko biega po dywanie, na sygnał rodzica, np. klaska, kuca i wykonuje wyskok. Zabawa trwa ok. 2 minut.
- „Zając się rozgrzewa” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dziecko staje i naśladuje ćwiczenia, które prezentuje rodzic, np. krążenia ramion w przód i do tyłu, skręty tułowia, krążenia bioder, skłony.
- „Zajęcze przepychanki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dziecko siada w parze z rodzicem, opierają się o siebie plecami z nogami ugiętymi w kolanach i stopami postawionymi na podłożu. Na sygnał rodzica, np. klaśnięcie, jedna osoba z pary próbuje plecami przesunąć drugą osobę. Na kolejne klaśnięcie następuje zamiana. Zabawę powtarzamy tak, by każda osoba w parze mogła przesunąć partnera 3-4 razy.
- „Zajączek w tunelu” – zabawa z czworakowaniem – rodzice i rodzeństwo wspólnie ustawiają się w jednym rzędzie, stają za sobą w rozkroku tworząc tunel. Dziecko przechodzi pod nim na czworakach i ustawia się na końcu rzędu. Następnie kolejna osoba z przodu przechodzi na czworaka przez tunel i staje na końcu. Zabawę powtarzamy tak, by każda osoba 3 razy miało okazję pokonać tunel.
- „Wyścig z piłką” – zabawa bieżna – do zabawy zapraszamy wszystkich domowników. Rodzic wyznacza miejsce startu po jednej stronie pokoju i mety po drugiej stronie pokoju, np. za pomocą skakanki czy liny. Domownicy ustawiają się w dwóch rzędach. Pierwsze osoby dostają piłkę, którą wkładają sobie między kolana/uda. Ich zadaniem jest jak najszybciej dostać się na metę. Jeśli piłka im wypadnie, muszą zatrzymać się i ponownie ją zamieścić między kolanami/udami. Wracają truchtem, z piłką w ręku, przekazując ją kolejnej osobie. Zabawa trwa do momentu wykonania zadania przez wszystkie osoby.
- „Skok zająca” – zabawa skoczna – dziecko stoi na sygnał rodzica, np. klaśnięcie wykonuje skok z miejsca w dal. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
- „Zajączki odpoczywają” – ćwiczenie artykulacyjne – dziecko siada w siadzie skrzyżnym. Może zamknąć oczy. Wykonuje zadania, o których mówi rodzic:
- rodzic mówi, że baranek ma okrągłe rogi. Zadaniem dziecka jest rysowanie czubkiem języka kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej i dolnej wardze. Powtarzamy 3-4 razy.
- kolejno dotyka czubkiem języka każdego zęba, najpierw na górze, potem na dole, udaje kurę, która liczy kurczęta. Powtarzamy 2-3 razy.
- na zakończenie dziecko wdycha powietrze nosem i wydycha ustami, naśladuje dmuchanie na gorące jajka. Powtarzamy 3-4 razy.
Załączniki do pobrania:
Karta do zabawy "Nakrywamy do stołu"">Karta do zabawy „Nakrywamy do stołu”
Karta obrazkowa do zabawy "Na wielkanocnym stole-Babka"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Babka”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Biała kiełbasa"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Biała kiełbasa”
Karta obrazkowa do zabawy "Na wielkanocnym stole-Jajka"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Jajka”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Mazurek"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Mazurek”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Pasztet"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Pasztet”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Żurek"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Żurek”
Dzieci starsze
W piątek 5,6-latki poćwiczą nakrywanie stołu do wielkanocnego śniadania. Rozwiązując zagadki słowne poznają tradycyjne potrawy wielkanocne i samodzielnie przygotują pastę jajeczną. Poćwiczą koordynację ruchową oraz motorykę małą i dużą biorąc udział w zabawie muzycznej i wykonają zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
1. „Ślę uśmiech do…” – do zabawy zapraszamy wszystkich domowników, jeden z rodziców uśmiecha się do dziecka, następnie dziecko uśmiecha się do kolejnego uczestnika zabawy itd., aż wszyscy poślą i dostaną uśmiech.
2. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna – rodzic rozkłada na stoliku/dywanie talerze (głębokie i płaskie), sztućce, serwetki, szklanki. Następnie prezentuje dziecku części zastawy
i omawia ich wygląd (porównuje wielkość) oraz przydatność – do czego służą. Kolejno rodzic pokazuje dziecku kartę prezentującą prawidłowe nakrycie stołu. Dziecko mając kartę za wzór (jeżeli używamy dziecięcej/zabawkowej zastawy dziecko może układać przedmioty bezpośrednio na karcie) nakrywa stół/chustą animacyjną stosując przy tym określenia: z prawej strony, z lewej strony, pomiędzy, na dole, na górze itd.
3. „Miejsca przy stole” – zabawa ruchowa – dziecko trzyma chustę animacyjną/kocyk porusza się po obwodzie koła w rytmie piosenki „Kurka i pisanki”. Na przerwę w muzyce, rodzic podaje nazwę koloru, a dziecko przebiega pod nią/nim i zmienia miejsce. Zabawę prowadzimy przynajmniej dwukrotnie wypowiadając nazwę każdego koloru.
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk&ab – piosenka „Kurka i pisanki”
4. „Na wielkanocnym stole” – zabawa dydaktyczna – rodzic siada z dzieckiem w kręgu i pyta je:
- Jakie potrawy mogą znaleźć się na wielkanocnym stole?
- Co może się znaleźć poza jedzeniem na wielkanocnym stole? (bukszpan, bazie, pisanki, dekoracyjne zajączki, baranek)
Następnie rodzic układa na dywanie karty obrazkowe przedstawiające różne potrawy wielkanocne i podpisy do nich. Kolejno prosi o wysłuchanie zagadek, odnalezienie zdjęcia przedstawiającego rozwiązanie i dobranie podpisu do zdjęcia.
Mięsny lub warzywny.
Przeważnie brązowy,
Na Wielkanocnym stole
do jedzenia gotowy. (pasztet)
Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko. (żurek)
Podłużna, jaśniutka,
smaczna i pachnąca.
Lecz nie dla bobasa,
ta biała (kiełbasa).
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana. (baba wielkanocna)
Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała i dzieciom dała. (jajka)
Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny (mazurek)
5. „Jajeczka” – zabawa ruchowa – rodzic delikatnie, cicho gra np. na trójkącie. Dziecko turla się ostrożnie po podłodze. Na mocny akcent (jedno mocne uderzenie) jajka pękają – dziecko kładzie się na plecach, swobodnie rozrzucając ręce na boki. Kiedy rodzic ponownie zaczyna grać, dziecko wraca do turlania się. Zabawę powtarzamy ok. 4-5-krotnie.
6. „Pasta jajeczna” – zabawa kulinarna – rodzic pyta dziecko, jaki produkt spożywczy najbardziej kojarzy mu się ze Świętami Wielkanocnymi? Następnie informuje, że Wielkanoc nie może się odbyć bez jajek, dlatego dzisiaj wykonamy pastę jajeczną. Kolejno rodzic wraz
z dzieckiem ustala przepis i potrzebne składniki. Potem przygotowują stolik do zabawy kulinarnej – rozkładają ceratę, miseczki, łyżki, ugotowane jajka, szczypiorek, majonez, sól, pieprz, noże, deski do krojenia. Dziecko siada przy stoliku, dostaje swoje jajko, które obiera, kroi i wsypuje do miseczki. Następnie, jeśli chce to kroi i dodaje szczypiorek, potem majonez, sól i pieprz. Wszystko miesza ze sobą. Rodzic siedzi przy stole, wykonuje te same czynności co dziecko kontroluje i pomaga. Gdy pasta jest gotowa, dziecko smaruje nią kromki chleba
i pozostawia na drugie śniadanie.
7. „Opowieść wielkanocna” – zabawa ruchowa – rodzic zaprasza dziecko na dywan do wysłuchania i ilustrowania ruchem czytanej przez niego opowieści wielkanocnej. Pomaga mu w razie potrzeby, proponując pewne ruchy:
Mały zajączek (dziecko przykuca, robiąc uszy zająca z dłoni) skakał po łące i zastanawiał się jaką świąteczną niespodziankę przygotować dla swoich przyjaciół (skacze w przysiadzie w różnych kierunkach). Postanowił zrobić dla nich pisanki (naśladuje malowanie pisanek). Kiedy były już gotowe, delikatnie poukładał je w wózku (naśladuje przenoszenie pisanek w obu dłoniach z jednego miejsca na drugie). Powoli ciągnął wózek , aby rozwieść pisanki do swoich kolegów (naśladuje ciągnięcie ciężkiego wózka za sznurek). Wózek był ciężki. Zajączek co pewien czas zatrzymywał się, ocierał pot z czoła (ociera pot z czoła raz jedna ręką, raz drugą) oraz przeciągał się, aby rozprostować plecy i ręce (przeciąga się). Był już bardzo blisko domu kogucika, kiedy nagle potknął się i przewrócił (naśladuje potknięcie i przewrócenie się). Wózek z pisankami przechylił się na bok, a pisanki poturlały się po trawie (turla się po dywanie w różnych kierunkach). Skorupki pisanek zaczęły pękać. Wykluły się z nich kurczątka (naśladuje wykluwanie się kurczątek z jajek). Zajączek przestraszył się i zaczął uciekać (skacze w przysiadzie), a kurczątka machając swymi malutkimi skrzydełkami, pobiegły za nim (biegnie, machając ugiętymi w łokciach rękami). Kurczątka były jednak malutkie, dlatego szybko się zmęczyły. Przykucnęły więc na trawie (przykuca), aby odpocząć.
http://www.bajkachojnice.pl/wielkanocne-zabawy/ – tekst opowiadania do zabawy „Opowieść wielkanocna”
8. „Malowanie pisanek” – zabawa muzyczna – rodzic siada z dzieckiem w kręgu i zaprasza do malowania pisanek przy muzyce. Prezentuje gesty, które będą wykonywać i prosi dziecko o ich naśladowanie:
https://www.youtube.com/watch?v=Pm7Vu53oPgk – film instruktażowy do zabawy „Malowanie pisanek”
- malowanie spirali (rysowanie małych kółeczek palcami wskazującymi)
- malowanie pasków (odwodzenie dłońmi na bok)
- malowanie kółek (rysowanie dużych kół palcami wskazującymi)
- stawianie kleksów (szybkie otwieranie i zamykanie dłoni w różnych miejscach)
- wymieszanie farby (młynek dłońmi)
- przekładanie pisanki z ręki do ręki (rozłożenie równolegle dłoni, łączenie ich i rozkładanie)
Następnie rodzic włącza utwór „Walc kwiatów” i prezentuje do jego rytmu ruchy, które opisuje, a dziecko naśladuje:
https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc – utwór „Walc kwiatów” do zabawy „Malowanie pisanek”
- przekładanie pisanki
- mieszanie farby
- przekładanie pisanki
- mieszanie farby
- malowanie spirali
- trzy klaśnięcia
- malowanie spirali
- malowanie dużych kół
- trzy klaśnięcia
- malowanie dużych kół
- przekładanie pisanki
- mieszanie farby do góry i na dół, szybciej
- przekładanie pisanki
- malowanie pasków, malowanie pasków grubych i cienkich
- stawianie kleksów w rytm muzyki
Zabawę powtarzamy dwukrotnie.
9. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dziecko wykonuje ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem rodzica:
- „Zając wyskakuje z kotlinki” – zabawa bieżna – dziecko biega po dywanie, na sygnał rodzica, np. klaska, kuca i wykonuje wyskok. Zabawa trwa ok. 2 minut.
- „Zając się rozgrzewa” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dziecko stoi i naśladuje ćwiczenia, które prezentuje rodzic, np. krążenia ramion w przód i do tyłu, skręty tułowia, krążenia bioder, skłony.
- „Zajęcze przepychanki” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych – dziecko siada w parze z rodzicem, opierają się o siebie plecami z nogami ugiętymi w kolanach i stopami postawionymi na podłożu. Na sygnał rodzica, np. klaśnięcie, jedna osoba z pary próbuje plecami przesunąć drugą osobę. Na kolejne klaśnięcie następuje zamiana. Zabawę powtarzamy tak, by każda osoba w parze mogła przesunąć partnera 3-4 razy.
- „Zajączek w tunelu” – zabawa z czworakowaniem – rodzice i rodzeństwo wspólnie ustawiają się w jednym rzędzie, stając za sobą w rozkroku tworząc tunel. Dziecko przechodzi pod nim na czworakach i ustawi się na końcu rzędu. Następnie kolejna osoba z przodu przechodzi na czworaka przez tunel i staje na końcu. Zabawę powtarzamy tak, by każda osoba 3 razy miało okazję pokonać tunel.
- „Wyścig z piłką” – zabawa bieżna – do zabawy zapraszamy wszystkich domowników. Rodzic wyznacza miejsce startu po jednej stronie pokoju i mety po drugiej stronie pokoju, np. za pomocą skakanki czy liny. Domownicy ustawiają się w dwóch rzędach. Pierwsze osoby dostają piłkę, którą wkładają sobie między kolana/uda. Ich zadaniem jest jak najszybciej dostać się na metę. Jeśli piłka im wypadnie, muszą zatrzymać się i ponownie ją zamieścić między kolanami/udami. Wracają truchtem, z piłką w ręku, przekazując ją kolejnej osobie. Zabawa trwa do momentu wykonania zadania przez wszystkie osoby.
- „Skok zająca” – zabawa skoczna – dziecko stoi na sygnał rodzica, np. klaśnięcie wykonuje skok z miejsca w dal. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
- „Zajączki odpoczywają” – ćwiczenie artykulacyjne – dziecko siada w siadzie skrzyżnym. Może zamknąć oczy. Wykonuje zadania, o których mówi rodzic:
- rodzic mówi, że baranek ma okrągłe rogi. Zadaniem dziecka jest rysowanie czubkiem języka kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej i dolnej wardze. Powtarzamy 3-4 razy.
- kolejno dotyka czubkiem języka każdego zęba, najpierw na górze, potem na dole, udaje kurę, która liczy kurczęta. Powtarzamy 2-3 razy.
- na zakończenie dziecko wdycha powietrze nosem i wydycha ustami, naśladuje dmuchanie na gorące jajka. Powtarzamy 3-4 razy.
Załączniki do pobrania:
Karta do zabawy "Nakrywamy do stołu"">Karta do zabawy „Nakrywamy do stołu”
Karta obrazkowa do zabawy "Na wielkanocnym stole-Babka"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Babka”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Biała kiełbasa"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Biała kiełbasa”
Karta obrazkowa do zabawy "Na wielkanocnym stole-Jajka"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Jajka”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Mazurek"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Mazurek”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Pasztet"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Pasztet”
Karty obrazkowe do zabawy "Na wielkanocnym stole-Żurek"">Karta obrazkowa do zabawy: „Na wielkanocnym stole-Żurek”
Podpisy do zabawy: „Na wielkanocnym stole”