KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO W WYSZOGRODZIE
NA LATA 2016-2021
CELE I ZADANIA:
- Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez diagnozowanie i rozwijanie procesów poznawczych, wspieranie rozwoju zainteresowań i uzdolnień, rozwijanie twórczej aktywności.
- Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci z trudnościami.
- Propagowanie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Rozwijanie umiejętności przeżywania sukcesów, a także radzenia sobie z porażkami.
- Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym.
- Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola.
- Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenie przedszkola.
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym.
- Przestrzeganie i propagowanie praw dziecka.
- Kształtowanie postaw i nawyków prozdrowotnych, ekologicznych.
- Kształtowanie przywiązania i szacunku do obyczajów i kultury narodowej.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Tworzymy warunki wychowawcze - opiekuńcze i edukacyjne, zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami.
- Zapewniamy dzieciom bezpieczeństwo, opiekę i wsparcie.
- Zapewniamy pomoc psychologiczno - pedagogiczną oraz wyrównanie szans edukacyjnych.
- Tworzymy warunki do rozwoju twórczej aktywności dziecka.
- Kształtujemy wrażliwych odbiorców i twórców sztuki.
- Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej.
- Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
- Uczymy szacunku do obyczajów i kultury narodowej .
- Współpracujemy z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi .
DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU JEST:
- Otoczone opieką i bezpieczne.
- Twórcze i samodzielne w zabawie i nauce.
- Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola.
- Wesołe, zaradne.
- Radosne, dobre, otwarte na świat i ludzi, kreatywne i empatyczne.
- Odpowiedzialne i obowiązkowe.
- Kulturalne i tolerancyjne.
- Świadome różnych zagrożeń.
- Świadome przynależności narodowej.
- Dbające o zdrowie i środowisko naturalne.
MISJA PRZEDSZKOLA
W naszym przedszkolu:
- Szanujemy i przestrzegamy prawa dziecka.
- Każde dziecko jest dla nas ważne, traktowane indywidualnie i podmiotowo.
- Kształtujemy u dzieci odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek, poprzez udział w zajęciach adaptacyjnych z rodzicami.
- Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.
- Rozwijamy twórcze, kreatywne myślenie.
- Udzielamy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom o specjalnych potrzebach.
- Prowadzimy edukację proekologiczną i prozdrowotną, wyrabiamy u dzieci nawyki higieniczne, zdrowotne, ekologiczne.
- Jesteśmy otwarci na propozycje i współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- Służymy pomocą w razie trudności wychowawczych.
- Przywiązujemy dużą wagę do świąt rodzinnych, poznajemy i kultywujemy tradycje z naszego regionu. Uczymy szacunku do obyczajów i kultury narodowej.
- Zapewniamy potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy.
- Organizujemy różnorodne i atrakcyjne zajęcia: wycieczki, wyjazdy do kina i teatru, pikniki, spotkania z ciekawymi ludźmi, uroczystości przedszkolne.
- Prowadzimy działania mające na celu wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich dzieci.
- Zapewniamy wszechstronny rozwój każdego dziecka.
- Uczymy tolerancji wobec innych, przeciwdziałamy dyskryminacji rasowej i ksenofobii.
- Jesteśmy otwarci na inicjatywy i pomysły rodziców.
- Wspólnie z rodzicami ustalamy istotne sprawy dotyczące życia przedszkola.
KADRA
- Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra pedagogiczna.
- Logopeda.
- Specjalista w zakresie pedagogiki rewalidacyjnej i terapeutycznej.
- Przyjazna kadra administracyjno- obsługowa.
BAZA
- Budynek przedszkola w miarę posiadanych środków systematycznie modernizowany.
- Dobrze wyposażone sale przedszkolne i ogród.
PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU:
- „Wokół przedszkola" program wychowania przedszkolnego autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej, Joanny Lendzion, Wiesławy Żaby- Żabińskiej
- „Jestem wzorowym przedszkolakiem” program własny pracy wychowawczej Przedszkola Samorządowego w Wyszogrodzie.
- „Mały przyjaciel przyrody” program własny edukacji ekologicznej w Przedszkolu Samorządowym w Wyszogrodzie.
- „Gimnastyka buzi i języka” program własny z zakresu profilaktyki logopedycznej
- Program nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach.
- „Dbam o zdrowie” własny program profilaktyki zdrowotnej.
- „Z twórczością jestem na ty” program własny z zakresu psychodydaktyki twórczości na etapie edukacji przedszkolnej.
- "Rytmiczne ABC" program zajęć rytmiczno- umuzykalniających dla dzieci 3,6- letnich.
INNOWACJE PEDAGOGICZNE:
- „Z uśmiechem do przedszkola” program adaptacyjny.
NOWATORSKIE METODY PRACY:
- Metoda ruchowej ekspresji twórczej R.Labana;
- Metoda C. Orfa;
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
- Metoda Kniessów;
- Metoda E. Gruszczyk- Kolczyńskiej do nauki matematyki;
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz;
- Metoda Paula Dennisona (Kinezjologia Edukacyjna);
- Pedagogika zabawy „Klanza”;
- Metoda twórczego myślenia J. Osborne „Burza mózgów”;
- Techniki parateatralne: drama, pantomima, teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy, zabawy paluszkowe;
- Zabawy i ćwiczenia relaksacyjne;
- Metoda Edwarda de Bono;
- Zabawy badawcze, doświadczania, obserwacje przyrodnicze.
Partnerzy
- Rada Rodziców;
- Urząd Gminy i Miasta w Wyszogrodzie
- Szkoła Podstawowa imienia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Wyszogrodzie;
- Związek Harcerstwa Polskiego;
- Gimnazjum imienia Bohaterów Bitwy nad Bzurą;
- Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Wyszogrodzie;
- Ochotnicza Straż Pożarna;
- Policja;
- Centrum Medyczne;
- Przedszkola gminne;
- MOPS w Wyszogrodzie;
- Placówka opiekuńczo – wychowawcza w Wyszogrodzie.
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Płocku;
- Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Płocku;
- Centrum Kultury Wisła;
- Lokalne zakłady.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.